Motor Rijbewijs

Lees alles over hoe het motorijbewijs te halen en hoe het in zijn werking gaat.

Motorrijden is heel leuk, maar het heeft voordelen en nadelen vergeleken met de auto. Laten we deze eerst eens bespreken.
Voordelen:
Als eerste brengt een motor weinig kosten met zich mee. De wegenbelasting ligt gemiddeld in nederland op 53 euro per jaar. De verzekering is ook niet al te hoog. Een standaardt WA verzekering kost zo”n 120 euro per jaar en voor wat oudere onder ons kan dit al zakken naar 60 euro. Een oldtimerverzekering zal ook rond de 40 per jaar komen. Er zij ook speciale verzekering waar een winterstop van gemiddeld 3 maanden is, hierbij kan je ook weer geld besparen.
Als 2e voordeel is dat er geen verplichte APK keuringen zijn, de motor hoeft enkel eventueel de beurten te krijgen wanneer u wilt! Onderhoud kunt u zelf ook uitvoeren als u een beetje handig bent. Ook hiermee kunnen de kosten worden bespaard.
Het 3e voordeel is dat motor erg smal is, hij kan bijna overal doorheen, files zijn dan ook bijna verleden tijd.
\r\nHet 4e voordeel is dat een motor gemiddeld een minder hoog benzine verbruikt heeft dan een auto. Vooral in deze tijden is de benzine erg duur en zal dat ook flink geld besparen op jaarbasis.

Nadelen:
Het eerste nadeel wat de mensen al snel afschrikken is, je zit niet droog en warm. Aan allebei de gevallen kan je wat doen. Een goed motorpak is 100% waterdicht en zal ook heerlijk winddicht zijn, dus lekker warm. Toch is in de regen rijden geen pretje, daarom is de motor meer voor mooi weer. In de wintermaanden met ijzel en sneeuw is het helemaal af te raden. Er kunnen gevaarlijke situaties ontstaan.
2e nadeel: Met de motor ga je toch minder snel ergens heen. Het is tenslotte veilig om een motorpak te dragen en dat is lastig als je dan op een verjaardag ermee aankomt. Probeer bijvoorbeeld stevige schoenen te dragen en een dunne broek onder motorbroek. De jas kan je altijd wel ergens kwijt. En het 3e nadeel is dat je er nog best wat spullen bij moet kopen. Een helm, handschoenen, motorlaarzen en een motorpak. Dan nog eventueel de sloten om de motor veilig neer te zetten. Het is allemaal voor de veiligheid van jezelf en de motor!

Het motorbijwijs halen en de cijfers:
Het ligt er erg aan of je je autorijbewijs al hebt, dat scheelt namelijk veel in het verkeersinzicht. Als je dit nog niet hebt, moet dat nog leren.
Tegenwoordig moeten er in totaal 3 examens worden aflegd. Dus kan wat meer rijlessen vergen. Met gemiddeld 20 lessen kom je al aardig ver.
Tegenwoordig gemiddeld met een losse prijs van 40 (60min) euro per les kom je dan algauw op 800 euro aan lessen uit. Het voertuigexamen a 80 euro en eindexamen van 200 euro gemiddeld zitten we samen met theorie-examen al minimaal op 1100 euro.
Mocht je nog zakken voor eventuele examens of meer lessen nodig hebben wordt het bedrag al richting 1500 euro. Het is vergelijkbaar met autolessen, alleen hebben motorrijders gemiddeld wel minder lessen nodig.

Ook is het slagingspercentage van motorrijders veel hoger, landelijk op ca. 60% de eerste keer en auto”s op ca. 40% de eerst keer. Dit vooral te maken dat motorrijders meer fanatiek ermee bezig zijn.Het begin: Theorie
Als je nog geen autorijbewijs hebt moet je eerst perse je theorie voor rijbewijs A halen. Anders mag je nog niet lessen.
De theoriebewijs kan je halen bij jouw het dichtsbezijnde CBR. Kijk op www.cbr.nl voor meer informatie. De kosten zijn euro: 29,30. Je krijgt 50 vragen waarvan je er tegenwoordig minimaal 44 moet goedhebben. Als dit het geval is krijg je meteen je theoriebewijs mee en mag je gaan lessen.

Het lessen
Er zijn diverse rijscholen die ook motorrijlessen geven. Aan u de keus of dit een kleine of grote rijschool is. Ze verschillen wel qua lesduur en prijs. Goedkoop hoeft niet goed te zijn!
Hoe andere rijscholen precies werken weet ik niet, maar ik in grote lijnen moet het toch hetzelfde zijn. Hiermee vertel ik ongeveer hoe het lessen gaat:
De eerst les zal je waarschijnlijk achterop bij de instructeur op de lesmotor moeten. Mijn lesmotor was een Honda CB500, de bekenste lesmotor na de Suzuki GS500 en kawasaki ER5. Hij zal je dan naar een parkeerterrein rijden. Daar aangekomen mag je eerst wat oefenen. Het op en afschakelen en remmen. De lessen daarna ga je vooral de bijzonder manouvres oefenen. Sinds april 2004 is dit aanzienlijk moeilijker geworden. Het is nu een apart examen en is nou 12 oefeningen i.p.v 7 stuks.

Na een enkele les zal je waarschijnlijk wel de weg opmogen. Met een speciaal headset kan de instructeur je aangeven waar je heen moet. Alleen hij kan praten en zelf kan je alleen maar luisteren. Eerst oefen je in de polder en op 80km/h wegen. Als je ondertussen alle bijzonder manouvres hebt geoefend en beheerst zal de instructeur je opgeven dat je examen kan doen.Het voertuigbeheersing examen
Op dit examen moet je moet 7 bijzondere verrichtingen uitvoeren, waarvan er 5 minimaal voldoende afgerond moeten worden. Je komt op een parkeer terrein aanrijden met de lesmotor. Een eigen motor schijnt ook te mogen, zolang het maar een juiste ”lichte” of ”zware” motor is.
Er staan die dag ca. 10 bijzonder manouvres uitgestald en de examinator kiest er willekeurig er 7 van uit. Het is even kennis maken met de examinator en hij verteld je welke je als eerste mag doen. Je doet de bijzonder manouvre en je hoort daarna meteen of je deze voldoende hebt afgerond. Zo niet, mag je deze 1 keer overdoen. En herhaalt zich dit 7 maal.
Bij 5 voloende afgeronde verrichtingen krijg je meteen het certificaat mee. En nu kan je officeel op voor het eindexamen!

De laatste lessen
De lessen na het voertuigtuigbeheersing is alleen maar gericht op het verkeersinzicht. Je lest vooral in de examenplaatst waar je afrijdt. Voor mij was dit Dordrecht. De motor besturen is totaal niet het moeilijkste. Hier wordt vooral geleerd hoe te reageren bij kruispunten, het kijkgedrag en het verkeersinzicht (anticiperen = vooruitdenken). Alleen als je dit op de juiste manier toepast zal het mogelijk zijn om op examen te mogen.

Het verkeersdeelneming examen
Wat moet je bij je hebben op je examen:

  • Theorie-certificaat
  • Gele uitslagformulier voertuigbeheersing
  • Uitreksel bevolkingsregister
  • Legitimatiebewijs
  • verklaring van gezondheid (geondertekend)
  • pasfoto
Als de instructeur vind dat je alle lessen netjes rijdt vraagt hij het verkeersdeelneming examen aan. De gemiddelde wachtijd ligt op enkele weken. De dag dat het examen valt rij je met de lesmotor naar het CBR in de examenplaats. Er staat 50min gereserveerd voor dit examen, maar in de praktijk zal je nooit 50min hoeven rijden. De examinator ziet namelijk snel genoeg hoe je zelfstandig aan het verkeer deelneemt.
Je begint even met een gesprek met de examinator waarin hij/zij uitlegt wat de bedoeling is. Daarna loop je naar buiten en moet je even een kentekenplaat oplezen van een auto die aan de overkant van de straat staat. Officeel moet het een afstand van 25meter zijn, maar is in de praktijk veel dichterbij.Nu zal de examinator je wat vragen over de motor stellen van het bekende ”BRAVO-A”:

  • Banden (profieldiepte)
  • Remmen (remt goed? Alles juist aangesloten)
  • Aandrijving (goede tandwiel, juiste kettingspanning?)
  • Verlichting
    (Alles werkt? Eventueel laten zien)
  • Olie (Uitleggen hoe je de carterolie controleert)
  • Algemeen (Koeling, accu, enz)Je moet in staat zijn wat technische dingen over motor te kunnen vertellen. Het is geen ramp mocht je het verkeerd vertellen. Het is niet iets waar je op kan zakken.

Na dit onderdeel begint het rijden zelf. Ik kan verder niet zoveel tips geven hiervoor, behalve veel succes! Wel kan ik zeggen, rij gewoon hetzelfde als je ook in de lessen deed. Defensief rijden en veel anticiperen. Met deze combinatie moet het slagen toch goed lukken!Gezakt?
Heel erg jammer! Niet iedereen slaagt helaas in 1 keer. Een nieuw examen aanvragen duurt meestal weer een enkele weken. Met de rijschool of insctructeur kan je eventueel weer nieuwe lessen aanvragen. Bij sommige rijscholen moet je verplicht weer bijvoorbeeld 5 extra lessen volgen. Bij andere mag je het zelf kiezen. Ik heb zelf 2 lessen gekozen en heb daarna weer een examen gedaan.

Geslaagd?
Gefeliciteerd! Vanaf nu mag je een motor zelf besturen. Maar eerst moet je nog het rijbewijs gaan halen bij je gemeentenhuis. Je hebt als het goed is een Verklaring van rijvaardigheid gehad waarop staat dat je geslaagd bent en ondergetekend namens het CBR.
Hiermee moet je naar het gemeentehuis, samen met 2 identieke pasfoto”s. Daar krijg je dan terplekke je rijbewijs. De kosten verschillen per gemeente, gemiddeld zo”n 30 euro.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *