Mercedes 230c onderhoud

In dit  mooie verslag is te zien wat voor dingen ik allemaal aan de mercedes heb gedaan
Elke foto is klikbaar gemaakt!

————————————————————————————————————————-

12/06/2007 23:51

Het vervangen van de isolatie en demping mat onder de motorkap.


mb008

Zoals je kan zien is deze helemaal verteerd en vergaan.
Ik ben eerst begonnen met het motor gedeelte af te dekken. Een groot stuk karton sloot het ideaal af. En En alle stukken eraf trekken.
Maar de echte lijm stukken zijn lastig weg te krijgen en daar kleeft de mat flink aan vast. Met stickerverwijderbaar heb ik de complete kap regelmatig flink ingekwast en daarna met een doek vegen kreeg je het toch mooi weg.


mercedes230c

En na zo’n 2 uur werk: weer een frisse motorkap!
De donkere plekken die je ziet zijn nog lijmresten die echt niet meer wilde weggaan. Tot slot alles even goed 2 keer ontvet met wasbenzine.


mercedes230c

En nu de nieuwe matten al op maat geknipt. En daarna lijm op de motorkap gesmeerd (blikje contactlijm van bisonkit). En na 15 min wachten er zo tegenaan gedrukt.

mercedes230c
En dan het laatste deel ertussen gezet. Ziet er toch weer netjes uit nu? Heeft wat uurtjes gekost, maar is alleen maar leuk zo dat hobby-en.

En vanavond stukje gereden en geeft toch wel wat meer demping van het geluid. Het geraas van de cilinder hoor je nu vanuit binnenuit bijna niet meer. En de motorkap is nu ook niet meer warm, dus het isoleert ook prima.

————————————————————————————————————————-

15/07/2007 16:08

Zo, ik heb van de week eens aan mijn kofferbak gewerkt.

Het zag er zo uit toen ik hem kocht:


mercedes230c

Heeft een niet al te frisse indruk en de lucht die eruit kwam was ook niet echt aangenaam.

Ik had eerst een plaat multiplex gekocht en deze in vorm gemaakt om de zijkanten af te dichten. En daaronder kon je alsnog mooie dingen meenemen zoals een zeem, spons, enz.

En daarna mooie bekleding gekocht. Het aardige van deze bekleding dat het erg goed tegen water kan. Aangezien er toch wel eens wat druppels bij mij er hangen. Je kan het gewoon even in de zon liggen en het droogt dan mooi op. Het kost wel wat, maar dan heb je ook wat:


mercedes230c

En zo staat hij er nu bij (zonder de wind/zon kap). Deze heb ik namelijk eraf gehaald.


mercedes230c

————————————————————————————————————————-

16/08/2007 13:57

Ondertussen ben ik het bezit van een typeaanduiding. Hoort orgineel niet op mijn benz, maar ik vind het wel erg mooi staan.
Ik heb uiteraard geen gaatjes geboord, maar het met dubbelzijdig tape erop geplakt.


mercedes230c

En onder motorkap ben ik ook lekker aan het schoonmaken geweest, onderandere het begin van het polijsten van de cilinderkop.
Nu zie je ook weer aardig de gele kleur terug, ik heb helaas geen foto hoe vies het eerst was.


mercedes230c

————————————————————————————————————————-

16/08/2007 14:00

En niet geheel onbelangrijk, 2 weken terug een vers luchtfilter erin gezet.
Maargoed dat ik dat heb gedaan, zie eens wat er voor vies vodje inzat. Volgens mij sloot het niet eens aan en het zat ook half verstopt door mijn oude demping van de motorkap.

Dat het gefilterd heb betwijfel ik maar:


mercedes230c

En nu zit er tenminste een echt goed filter. De motor draait ook wat netter vind ik.

mercedes230c

————————————————————————————————————————-

16/08/2008 14:12

En afgelopen week heb ik nog wat aan de buitenkant gewerkt.
Ik heb een spuitbus op mijn kleur laten maken:

mercedes230c

Er zat dus vieze roest onder vooral het rechter achterlicht.
En dat reflecteerde mooi in de chromenbumper, dus viel het best op


mercedes230c

Aan de andere kant een licht plekje:


mercedes230c

Dus dat wordt schuren belazen, helaas klein gaatjes kwam er aan de linkerkant:

mercedes230c

Aan de andere kant was het gelukkig niet door en kwam er vers staal onder vandaan.


mercedes230c


mercedes230c

Alles helemaal glad geschuurd en tijd voor de primer:


mercedes230c

En de primer laten drogen en weer opnieuw geschuurd om het zo glad mogelijk te krijgen. En dan weer een nieuwe laag.
De linkerkant heb ik de kleine gaatje dicht geplamuurd.


mercedes230c

En nu eindelijk de kleur. Het was even spannend of de kleur niet teveel afwijkte, maar hij is helemaal perfect! Dit na een enkel laagje sahara-geel!


mercedes230c

En het eindresultaat:


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c

Helaas dat het chroom daar aangetast is, maar daar is niet makkelijk iets aan te doen. Voor de linkerkant is het niet meer te zien waar de plek zat. Het is voor een poosje weer even weg en ben blij met het resultaat!

————————————————————————————————————————-

20/08/2007 22:19

Zo weer een middagje flink gepoetst.

Gister bij Pietje langsgeweest, was gezellig en gelijk bij hem Sireon teflon cleaner gekocht. Ben nog wel 2 uurtjes bezig geweest, maar het uitwrijven is geen hels karwei meer tenminste. Dat is wel erg fijn. En wat ik echt helemaal top aan het spul vind dat je gewoon lekker langs je raamrubbers e.d. kan gaan zonder dat deze vies wit uitslaan. Dus ik kon nu ook heel mooi in de hoekjes de lak mooi poetsen!

En nu maar kijken hoe lang de lak lekker glad blijft, als dat echt beduidend langer is als de andere merken is het een fijne cleaner!
Van een goedje (waarvan ik de naam niet meer weet), waarmee je rubbers e.d. weer mooi zwart krijgt was ik wel zeker van onder de indruk. Dat wil ik zeker nog een keer bestellen!

Maargoed genoeg gepraat, hier de foto’s


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c

En nu eindelijk ook in het bezit van een gevarendriehoek. Altijd leuk en misschien nog wel een keer handig ook! Bedankt nog hiervoor Pietje!


mercedes230c

————————————————————————————————————————-

21/10/2007 12:19

Hoeraa…eindelijk weer een update!
Oftwel, ik had eindelijk weer eens tijd om wat te doen


mercedes230c

Als eerste heb ik nog een nieuwe riem om de stuurbekrachting gelegd. De vorige was niet meer op spanning te krijgen en hing al anstig slap. Maar deze nieuwe zit nu mooi strak en het draait weer heerlijk rond. En uiteraard stuur het een stuk lekkerder (of zit dat tussen mijn oren).

Verder het wondermiddel dasty gebruikt om de motorruimte wat schoner te krijgen. Iedereen verklaarde mij voor gek om onder de motorkap schoon te gaan maken, maar ik heb uiteraard stand gehouden tot helaas mijn dasty fles leeg was.
En bij de wibra waren ze helaas op want ze waren schijnbaar 1 euro deze week, maar dinsdag mag ik voor die prijs ze ook nog halen. Dus tot zover mijn schoonmaak activiteiten. Aanschouw ook nog mijn licht gepolijste kop, deze moet ook nog eens afmaken tot het bling bling is.


mercedes230c

En van de week nog naar de dealer in Den haag gereden om de mooie orginele matten voor 20% korting te scoren. En wat zijn ze wonderschoon!!


mercedes230c

Ook de passagiers rijden een stuk prettiger!


mercedes230c

Hier achter de passagierstoel past de mat eigenlijk niet in een coupé. Maar als je het randje omvouwt en zo onder de stoel schuift zie je er niks van en ligt het toch netjes!


mercedes230c


mercedes230c

En na uren tobben is eindelijk mijn pda houder helemaal af en wordt hij netjes opgeladen zonder maar een asbak open te doen.
Het blijkt dus dat mijn zekering in mijn pda houder er steeds uitschoot, terwijl mijn aansteker perfect functioneert. Ik heb dus uiteindelijk een verlengsnoer gekocht deze afgeknipt en die direct op de asbak contact aangesloten. Werkt perfect en de draden zijn zo netjes weggewerkt en een voordeel is dat er geen stekker voor mijn radioknoppen zitten. Uiteraard zit er ook tom tom op en kan ik nu eindeloos navigeren, dat was eerst toch wel anders: een uur navigeren kost mij al een derde van de batterij.

En uiteraard tot slot nog even de auto gewassen, dat was het weer voor deze keer!

————————————————————————————————————————-

Wo Jan 09, 2008 12:13

Helaas schade gereden enkele weken terug. Hier nog wat fotootjes van de schade:


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c

De deuk begint halverwege de deur tot achteraan. Is op de foto niet zo te zien, maar valt in het echt best wel op

Verder rijdt de auto prima, ondertussen zo’n 3000km mee gereden denk ik. Laatst nog mee naar duitsland gereden, lekker 120-130km/h heel de tijd en dat was uiteindelijk een verbruik van bijna 1:10 ! Niet verkeerd Gelijk ook een record. En nu bij korte ritjes/koude weer kan het lopen naar 1:7 (is het laagste tot nu toe)

————————————————————————————————————————-

Zo Mrt 02, 2008 13:36

Zo, ondertussen is de auto ook weer uitgedeukt en strak gemaakt!


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c

En dan straks weer mooi in de juiste kleur spuiten

————————————————————————————————————————-

Zo Mrt 09, 2008 12:57

Ik heb van de week nog nieuwe velgjes opgehaald.


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c

Als de zundapp straks helemaal klaar is, ga ik van het voorjaar/zomer weer lekker aan de auto verder.

Het zijn BBS 15 x 7j velgen die ook orgineel werden geleverd als accesoires. Heb nu momenteel 14 x 6j kroonkruk velgen.
Er zit nog wel wat werk aan. 2 velgen moeten worden gericht, verder nog helemaal strak in de coating/lak zetten.

En er komen ook lekkere brede sloffen onder

————————————————————————————————————————-

03/05/2008 20:04

Zo, eindelijk weer eens een update. Het zal de laatst niet echt mee met andere projecten (zundapp), dus vandaar dat de benz nog steeds stond te wachten.
Maar vandaag hadden we eindelijk tijd en zijn we lekker bezig geweest:


mercedes230c

Net begonnen met alles even gladschuren, maar wat zien we daar?


mercedes230c

Hmm…allerlei ellende. Gelijk dus de slijtop erin en een nieuw stuk erin lassen.


mercedes230c


mercedes230c

We doen gelijk heel de zijkant zodat we nog een ander zeer licht deukje eruit konden halen en alles lekker strak maken.


mercedes230c

Alles in de primer na het afwerken. Hierna is er wit overheen gespoten om straks de sahara gele kleur de juiste tint te geven.


mercedes230c

En hier de kleur uiteindelijk erover heen. Weer een dag werk!!


mercedes230c

En ondertussen bezig geweest met de nieuwe velgjes. Een soort adaptor gemaakt waarmee ik de velg goed kan inklemmen in de draaibank. En dan alles gladschuren!
Het glimt op de foto wat meer dan in echt. Ik wil namelijk niet enorm laten glimmen. En de spaken worden dan zwart gespoten. Maar dat duurt allemaal nog wel even, is een tijdrovend klusje en de velgen moeten ook nog even gericht worden

Maar eerst even de kleur tot maandag afwachten, hopen dat er geen kleurverschil te zien is!

————————————————————————————————————————-

11/05/2008 18:56

Net nog even een heerlijk stukje getoured en even foto’s gemaakt van het eindresultaat:


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c


mercedes230c

De schade is toch weer mooi strak weggewerkt, is het niet?

————————————————————————————————————————-

24/07/2008 18:32

Vandaag weer eens wat gedaan aan de benz.

Het werd eens tijd om de remschijven te vervangen en dan met name de vooras. Sinds ik de benz al heb remt hij wat schokkerig.


mercedes230c

Hier de nieuwe remschijven en remblokken.


mercedes230c

Alles zat natuurlijk enorm vast. Gelukkig de remklauw bouten nog wel redelijk soepel los gekregen


mercedes230c

Lekker smerig ook alles, dus tijd voor remmen reiniger!


mercedes230c

Wiellager zijn 2 weken terug al vervangen, zag er ook netjes uit!


mercedes230c

Wat een gedoe om die imbussen van de naaf af te krijgen, maar tis gelukt! En zie hier de oude en nieuw remschijf. De oude zaten allemaal pitten en groeven in.


mercedes230c

Weer de nieuwe gemonteerd, glimt toch eens stuk beter!


mercedes230c


mercedes230c

De andere kant was daarna een stuk vlotter klaar!!

Was weer een klein halve dag werk, zeker in de brandende zon

Maar zojuist even test gereden en hij remt weer heeeerlijk!! Geeft toch voldoening, zeker als je het zelf doet!

————————————————————————————————————————-

De volgorde is als volgt (er is namelijk dus helemaal geen moeilijk gereedschap/poelietrekkers nodig).
– Wiel eraf halen
– 2 remklauw bouten loshalen. Die zitten helaas al erg vast, dus ook weer hier kruipolie
– Remklauw afnemen en ophangen aan de bovenste stang.
– Voorste naafkapje kan je gewoon schroevendraaier in de richel zetten en dan naar buiten eraf tikken.
– Dan zie je een imbus-klem voor het voorste wiellager, de imbus zelf even losdraaien.
– De imbussleutel even laten zitten en dan de klem eraf draaien (deze heeft zelf ook schroefdraad)
– Dan kan je de remschijf+naaf eraf trekken eigenlijk
– En dan de grote imbusbouten losdraaien van de naaf. Wat ik ook heb gedaan is de naaf weer even in velg+band te schroeven. Dan kan je alles veel beter tegenhouden. Dan 1 man de band vasthouden en ik met mijn volle gewicht erop en na veel gekraak en gepiep komen de imbussen dan los.
– En nu kan je eigenlijk de naaf weer voorzichtig lostikken van de remschijf.

En voila! En uiteraard in omgekeerde volgorde alles monteren!

————————————————————————————————————————-

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *