Polijsten

In dit artikel staat precies beschreven over hoe nu te polijsten en wat de de voor- en nadelen zijn.

Wat is polijsten?
Een hele goede vraag om mee te beginnen. Polijsten is eigenlijk het oppervlak zo enorm egaal (glad) te maken dat het gaat glimmmen. Het ene materiaal zal beter glimmen dan als het ander. In princiepe kan je het bijna zo mooi als chroom laten blinken.Waarom nu polijsten?
Vaak zijn aluminium onderdelen naar jaren erg dof geworden. Je kan dan bijvoorbeeld kiezen spuiten met lak of polijsten. Dit laatste vergt wel heel veel tijd, maar zal uiteindelijk een veel mooier resultaat zijn. En daar doen wij als motorrijders het algauw voor!

Hoeveel tijd kost het gemiddeld?
Polijsten doe je niet even als je nog een kwartiertje over hebt. Met klein materiaal kom je in een half uur al een heel eind, maar grotere dingen zoals een radiatordop (zie voorbeeld) kunnen zo 2 uur duren. Het ligt er ook maar net aan hoelang je doorgaat, want onthoudt: des te langer met de borstel, hoe mooier het gaat worden!

Gaat gepolijst materiaal roesten?
Ja en nee is het antwoord. Het ligt nu namelijk net aan het materiaal wat gepolijst is. Het is eigenlijk niet zo verstandig om normaal metaal te gaan polijsten aangezien dit alsnog kan gaan roesten. Vaak worden aluminium delen gedaan, hoewel dit niet echt kan roesten kan hier wel een wittige aanslag op komen.
Het blijft dus uiteindelijk toch altijd bijhouden! Verchromen is altijd een beter optie, maar polijsten kan je zelf en kost enkel tijd.

En nu de praktijk:
Eerst maken we heel de boel schoon met bijvoorbeeld wasbenzine. Nu pakken we vrij grof waterpoof 180 schuurpapier en gaan we alles helemaal glad schuren. Na een tijd stappen we over naar waterproof 400 schuurpapier. Gebruik lekker veel water, dat schuurt alleen maar beter!
Het resultaat is dan al zo:

Als alles helemaal glad is zijn we al zeker 45min verder. Alles wat je nu goed schuurt met schuurpapier hoeft de borstel straks niet meer te doen.
Het wordt tijd voor het echte gereedschap: de polijstborstel (deze is al versleten) en polijstpasta.

Dit is een borstel van het merk piranja, te koop bij de bouwmarkten à €6,99. De pasta heb ik zelf ook even moeten zoeken, uiteindelijk hebben ze deze blokken te koop bij de Gamma voor €3,50.

De borstel zetten we in de boormachine, let op dat de borstel niet sneller dan 3500tmp mag draaien. De boormachine die ik gebruikte ging op 2800 toeren en dat ging perfect!
Hoewel bij een nieuwe borstel de snelheid wel wat lager mag, de haren vliegen namelijk in het begin naar alle kanten! Later heb je dit niet meer. Trek daarom ook geen nieuwe kleren aan.

Zie het verschil, onderaan is al wat gepolijst:

Nu wordt het een hele tijd polijsten. Voor deze dop ben ik algauw 45min bezig geweest. Nu komt het laatste gedeelte. Alles met de hand na-poetsen:


Ik heb hier vloeibare polijst pasta. Smeer dit op de dop en doek en poets even flink. Opeens zal het nu flink gaan glimmen. Poets nog even 5 minuten door en dan zijn we al klaar!


Met marcostand zien we goed de structuur.


Het glimt al mooi. Veel beter is deze dop denk ik ook niet te krijgen. Mijn polijstborstel is namelijk al versleten.

Uiteindelijk flink gepoetst en gemonteerd. Is het niet prachtig? En je kan het helemaal zelf. Alleen nu blijven bijhouden.

Tips:
– Gebruik in het begin meer polijstpasta dan aan het eind
– Blijf niet steeds vanaf dezelfde kant polijsten, doe het eens de andere richting en plek op
– Hoe langer, hoe gladder en uiteindelijk mooier resultaat
– Druk niet te hard op de borstel, hierdoor slijt hier sneller
– Poets op het laatst nog even flink met de vloeibare polijstpasta.

copyright 2005 Riczun – Heb je nog aanvullingen op dit artikel laat het mij dan weten!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *