Restauratie Touring Deel 1 [2004-2006]

Het eerste grote deel van de restauratie van de Zundapp KS 125 touring.

Zundapp KS125 Touring – PARAGRAAF 1/5

————————————————————————————————————————-

Za Jun 26, 2004 15:55M

Zoals sommige van jullie al wellicht gelezen hebben, heb ik gister voor een heel weinig geld een zundapp kunnen kopen.

Een Zundapp KS80 Touring * 100cc cilinder (11pk)
* 21mm carburateur
* 30/35/10W Motoplat elektronische ontsteking


restauratie-Deel-1

De kettingrand was hevig verroest. Na even een doekje eroverheen gehaald te hebben, ging hij alweer heftig glimmen!
Ook de achterveer is weer helemaal mooi. Moet je voor de gein eens op foto 4 kijken, zo was die veer!


restauratie-Deel-1

De remschijf is echt geweldig van dit ding. Hier op de foto nog helemaal niks aan gedaan, ziet er opzich nog best goed uit.


restauratie-Deel-1

Hier zien we een verschrikkelijk lelijke uitlaat. Deze is waarschijnlijk niet meer te redden, alhoewel ik toch wel redelijk wat roest kan weg krijgen, alleen duurt dit misschien langer.


restauratie-Deel-1

Carburateur al schoongemaakt. Trouwens een perfecte carburateur die bing 21! De nummers van het blok zijn op de foto nog niet helemaal leesbaar, maar het is wel een origineel 314 blok.


restauratie-Deel-1

Alleen heb ik nou het probleem dat hij nou niet meer loopt. Hij krijgt op een 1 of andere manier geen vonk meer. Heb al verschillende bougies geprobeerd en andere bougiekapjes, de draad beter gestript.Maar ik ga nou weer snel verder, vanavond of morgen uiteraard weer nieuwe fotos en informatie!

————————————————————————————————————————-

Za Jun 26, 2004 18:09


restauratie-Deel-1

De spullen die ik erbij heb gehad. Het interessantste is de originele 125cc uitlaat! Deze wil proberen eronder te leggen. Hij schijnt alleen niet zo erg goed te passen, maar wel een zeer bruut geluid te geven.


restauratie-Deel-1

De veer en het spatbord onder handen genomen. De achtervelg is een half blauw wiel. Deze ga ik sowieso spuiten. Evenals de achterbrug, daar zitten toch wel hier en daar plekjes op.

Maar ik ga m inderdaad bijna weer origineel maken. Misschien dat alleen de velgen niet origineel worden. Ik ga ze denk ik zwart spuiten (vind ik nog steeds zoo mooi ). De lak van tank en kapjes gaat wel weer in de originele bruin/rood kleur terug erop.

Maar inderdaad is hij bijna 100% origineel, alle bedrading is nog supernetjes, en alles is aanwezig. Ik moet hoogstens een stuurplaat en stuur vervangen. Voor de rest kan ik alles denk ik weer mooi krijgen.

Ik dacht in het begin dat ik het niet mooi zadel vond, het is ook een zeldzaam zadel, maar ik heb nog nooit zon lekker zadel gehad! Zit echt super, ook met dat hoge stuur zit je echt geweldig.

Jammer dat ik de motor vandaag nog niet draaiend heb gehad, maar het is wel geweldig geluid. Helemaal geen gekke powerband meer, maar gewoon heel rustig in de volgen de versnelling en gaan met de banaan. Trekt echt retehard op. En je hoort totaal niks, behalve een zwaar rustig geluidje op de achtergrond.

Dit gaat zeker wat worden!

————————————————————————————————————————-

Zo Jun 27, 2004 10:23

Gisteravond weer mooie resultaten gehaald en tevens ontdekt dat het originele zundappchroom van een zundapp eigenlijk een zeer goede kwaliteit is!


restauratie-Deel-1

Ik heb nog nooit een dapp met zoveel chroom gezien aan de voorkant, ik wist ook niet dat het bestond, maar ik ben er echt tevreden over!


restauratie-Deel-1

Zelfs het rekje sputterde niet tegen en liet zich helemaal mooi blinken. Hier zijn alleen nog hele kleine plekjes te zien bij het achterlicht.

Maar eerst wil ik eigenlijk de motor weer lopend hebben, daarna kan ik beginnen met het schuren van tank, zijkapjes, wielen, enz. Het frame laat ik waarschijnlijk zo. Die lak ziet er opzich nog netjes uit.

————————————————————————————————————————-

Ma Jun 28, 2004 23:21


restauratie-Deel-1

De 125cc uitlaat heb ik er even ondergelegd. Past opzich nog best goed. Ik moet alleen nog een goede klem voor achter hebben. Het is trouwens nog een originele boysen. Had daar nog even naar gekeken, het staat er ook in.


restauratie-Deel-1

Ziet er geweldig uit, bij het aantrappen (geen carb en geen vonk) hoorde ik al een mooi zwaar geluidje. Ik wil dit zeker eronder krijgen.


restauratie-Deel-1

En een verassing! Ik haal het zadel af, zie ik nog een fietspompje zitten, helemaal origineel en werkend!


restauratie-Deel-1

De tank en zadel is er al af. Nu komt het echte sloopwerk


restauratie-Deel-1

Radiator en voetsteun zijn er al af. Alles prima los te draaien.


restauratie-Deel-1

Nu bijna alles eraf. Alleen de slee voor het motorblok hang er nog aan. Het 1e probleem is dat de moer van het achtertandwiel niet los te krijgen is…. en het 2e probleem…….


restauratie-Deel-1

..het bekende zundapp probleem: de achterbrugas zit natuurlijk muurvast!


restauratie-Deel-1

..Eddy (zunflappie ingeschakeld). We hebben ook gelijk zwaarder materiaal ingeschakeld: een hefboom van ruim 2 meter gemaakt en de 21 moer van het achtertandwiel kwam gelijk los. Hier is eddy druk bezig de achterbrugas (of is ie daar gek aan het doen? : )


restauratie-Deel-1

En jahoor, zelfs die kwam gewoon los. Heerlijk licht gaat het met zon hefboom.

Nou is de dapp bijna helemaal gestript.

Ik heb ook geïnformeerd over hoe duur het zou zijn als ik de tank en zijkappen zou laten spuiten. Dit zou zo rond de 75 euro kunnen uitkomen. Heel netjes dus. Morgen ga ik dan meteen de juiste kleur laten inscannen en dan kan het schuurwerk beginnen van de tank en zijkappen. Deze laat ik deze week dan nog spuiten (ivm vakantie). De rest ga ik allemaal zelf doen. Alleen ben ik er nog niet helemaal over uit welke kleur ik de velgen ga doen: of origineel (goud kleurig) of gewoon mijn creatie (zwart)

Verder morgen proberen de bussen van de achterbrug eruit te krijgen, dan heb ik gelijk weer een spellingloze achterbrug. Rijdt toch wat fijner met die flinke snelheden die ik straks ga rijden

Je had de touring is 2 verschillende kleuren zadels, in het zwart en in het geel. Ik heb de zwarte versie (vind ik ook een stuk mooier)

Ik ga waarschijnlijk toch voor gouden velgen wat ook origineel is. Even kijken hoe duur het stralen wordt van de velgen.

————————————————————————————————————————-

Di Jun 29, 2004 22:47

Het werk van vandaag + weer fotos.


restauratie-Deel-1

De tank is nog onbehandeld. Je kan duidelijk waar stickers hebben gezeten. De lak verkleurt toch best snel.

1. Eerst met speciale stickerverwijderaar de stickers verwijdert (behalve de zundapp letters, deze doe ik later).
2. De randen precies afplakken voor het schuurwerk. Ik was bang dat ik anders het chroom zou raken (achteraf bleek dat dit niet zo makkelijk en praktisch was. Vooral omdat ik met waterproof schuurpapier werkte werd het toch een natte boel. Later heb ik het er vanaf gehaald)
3. Nu met waterproof 240 beginnen met schuren totdat het mooi glad is. Daarna afwerken met 400 waterproof schuurpapier. Het lastige was nog de lijmresten van de stickerrand op de tank. Hier heb ik ook veel aandacht aan besteed om het mooi glad te krijgen.

restauratie-Deel-1

Weer de rand helemaal netjes afplakken van de tank. Dan heel het chroom afplakken met bijvoorbeeld een krant. Ook de tankdop en benzine dop heb ik afgeplakt. Het spuitwerk van deze spullen kan beginnen.

Morgen wordt dit allemaal gespoten in de originele kleur. De resultaten worden dan ook zeker weer op het forum gezet.

————————————————————————————————————————-

Zo Jul 04, 2004 13:16

Ik ben gister bezig geweest met de velgen.


restauratie-Deel-1

Ik heb s ochtends eerst spuitbussen gekocht en afbijt. Ik zag het namelijk niet zitten om 2 velgen te gaan schuren. Spuitbussen: 2x gouden lak, 2x primer, 1x zwart mat, 1x blanke lak zijdeglans.


restauratie-Deel-1

Eerst een stukje geprobeerd of de afbijt wilde werken, dit was ook het geval. Toen de velg helemaal schoon moeten maken, omdat het anders niet door de grond heen kwam. Het is trouwens wel een mooi special wiel, erg goed gespoten


restauratie-Deel-1

Na de 2e laag afbijt. Je ziet er een gele laag onder, dit is volgens mij de grondlaag, daaronder is het staal/aluminium van de velg al zichtbaar.


restauratie-Deel-1

Hier heeft het een 1e laag afbijt gehad. Het werkt op het voorwiel een stukken beter. helaas is de afbijt helemaal op. Ik had namelijk een klein busje om te proberen. Morgen dus weer nieuwe halen en dan weer verder!

————————————————————————————————————————-

Wo Jul 07, 2004 20:27

De ankerplaat van het voorwiel was mijn eerste spuitwerk van de zundapp. Gelijk om even de bussen te testen en te kijken hoe lang het droog duurt enz. hij is net helemaal blank geschuurd (veel werk) en gelijk de grondlak erover heen.


restauratie-Deel-1

Ik was benieuwd hoe het goud eruit zag, maar dit valt me zeker niet tegen. Hier is het er net opgespoten. Het lijkt niet mooi gespoten, maar dat komt door compressie van de foto. En eindelijk vandaag de bussen eruit. Het heeft nog geen kwartiertje gekost en dit is een superhandige manier: We nemen een lange zaag en ga dan in de zijkant van de bus zagen en zaag hem dan gewoon volledig door. Als je dan een enkele tik geeft is hij er zo uit! De ander had ik al een stukje ingezaagd, maar die komt er veel makkelijker uit als er al 1 uit is.


restauratie-Deel-1

Hier kan je goed zien op welke manier je moet zagen.


restauratie-Deel-1

De tank en de zijkappen zijn klaar en alles is in de originele kleur gespoten. Het resultaat is echt super geworden!

De gouden ankerplaat ook er even bij om goed de kleurencombinatie te zien. De velgen worden ook in die goudkleur. Ik vind het zelf een super mooie kleurencombinatie!

En vandaag 1 velg voor 99% kaal gemaakt. Alleen nog even afschuren met waterproof 400 schuurpapier en dan kan hij in de primer. De ander velg moet nog ietsje afbijt op en afschuren. Dan is gelukkig het enorme werk van de velgen klaar! Ben er uren zoet mee geweest

————————————————————————————————————————-

Di Jul 27, 2004 21:33

Ik zat me nog steeds te bedenken hoe ik het makkelijkste mijn velgen kan spuiten. Opeens kwam ik gister op een helder idee Ik heb een frame gemaakt waarin je de velgen kan hangen en kan ronddraaien.


restauratie-Deel-1

Hier je links al het eerste prototype klaar staan en ben ik nog met de 2e bezig. Eerst schommelde de laten die omhoog staan wel heel erg veel zijwaarts, ik heb ze laten zo dicht mogelijk tegen de rand gezet. Nu zijn ze aardig sterk.


restauratie-Deel-1

Allebei klaar, alleen kunnen de velgen nog te veel op de as heen er weer schuiven. Dus heb er afstandbussen aan beiden kanten tussen gestopt, zodat de velg alleen maar kan draaien. In het ventiel gat even een m8 bout gedraaid, dat is straks immers mijn enige houvast om de velg te draaien. Zelf toch best aardig al zeg ik zelf. Als je de velg nou hard laat draaien en je houdt de spuitbus in, kan je zo ideaal gelijkmatig spuiten, eerst voorzichtig proberen of het ook echt zo wordt. Maar ik moet eerst mijn primer (test) resultaten afwachten. Dus waarschijnlijk ga ik volgende week de velgen spuiten.


restauratie-Deel-1

Ook divers spuitwerk af of mee bezig. Gister heb ik de stepjes, radiator en de radiatorbescherming gespoten. Deze zijn allemaal al droog, verder heb ik gister een klein stukje frame gespoten, ook een zeer mooi resultaat!

Vandaag heb ik de uitlaathouder, motorblok-slede, voetsteunenstang zwart gespoten. Het tandwieldeksel bij het achterwiel heb ik vandaag in het goud gespoten. Ik ben dik tevreden over het spuitresultaat van gister, wat nou droog is. Vooral de radiator met dat goud en zwart is een zeer mooie combinatie!


restauratie-Deel-1

De radiatorbeugels glad geschuurd (koste even tijd), hier en daar misschien nog wat gladder maken, maar zijn opzich bijna spuitklaar.

De achterbrug heb ik met afbijt gedaan. Het spetterde letterlijk om mn oren : ,maar de verf schoot er wel als een raket af. Binnen een half uur had ik m helemaal kaal. Even nageschuurd, alleen nog even de middenbalk en penslot gedeelte even roestvrij schuren en dan kan hij ook in de primer, maar ook hier moet ik even mee wachten. Want…


restauratie-Deel-1

…hier zien we het resultaat van gister. Ik heb gister de 2 ankerplaten allebei in de primer gezet. Maar het is but-spul volgens mij. Ik heb er nou nog niet aangezeten en ik wacht echt tot morgen dat 48 uur gehard heeft. Maar het is zo korrelig als de pest, een primer hoort toch helemaal niet zo te zijn? Daarom doe ik de ankerplaten eerst, want ik heb geen zin om straks 2x mn velgen of achterbrug, enz te gaan doen

Verder gaat het prima met de stand van zaken, er is nou bijna geen schuurwerk meer, en hoef ik eigenlijk alleen nog frame, standaard, achterbrug, radiatorbeugels en de velgen te spuiten. Dan ben ik al een heel eind.

Dit is het lijstje van onderdelen wat ik moet kopen/vernieuwen (echt schandalig weinig)

Benodigde onderdelen:
* 16 en 39 tandenwielen + ketting
* Uitlaatklem voor 125cc uitlaat
* Nieuwe chromen Stuurplaat
* Stickerset
* Kentekenplaathouder met verlichting
* Nieuw bussen voor de achterbrug

Eventueel (niet perse nodig):
* Touring stuur
* andere handvaten

Of te wel, ik heb weinig kosten aan nieuwe onderdelen.

————————————————————————————————————————-

Za Jul 31, 2004 08:09

Ik heb eergister alle onderdelen die ik nodig had kunnen kopen, dit was weer goed voor een ritje op de ks50 van 150km, maar dan had ik gelijk ook wat. Ik onderandere het stickerset en de kentekenplaat houder en alle andere onderdelen die ik hierboven vroeg heb ik nou allemaal in huis. En de nieuwe fotos:


restauratie-Deel-1

De tank en zijkapjes zijn nu helemaal af, was nog even een karwei om alle stickers er mooi op te krijgen. Deze tank en zijkapjes zijn niet meer van origineel te onderscheiden


restauratie-Deel-1

Hier je zie je de kentekenplaathouder met verlichting. zeer zeldzaam, maar gelukkig ben ik er nog aangekomen (daar was de prijs ook wel naar ). Maar aangezien ik er perse 1 wilde hebben, moest het maar.

Hij is al aangesloten, er liep al een originele bedrading onder het achterspatbord via zogenaamde klemmen. Andere spatborden hebben dit niet, maar deze is er speciaal voor gemaakt.

En het spuitwerk: De primer heeft maarliefst 96 uur (4 dagen gedroogd), en gister ging ik met mijn vinger eroverheen en ik kon zo de bovenste laag eraf vegen met mn vinger. Ik snap er echt niks van. Ik heb m ook maar d.m.v. mijn vinger helemaal glad gemaakt en daarna het goud weer over de 2 ankerplaten gedaan. Vandaag eens kijken of het er goed op blijft zitten. Ik ben wel van plan andere primer te kopen of te ruilen, want dit hoort echt niet.

————————————————————————————————————————-

Di Aug 03, 2004 08:40

Gister ben ik andere verf gaan halen. Ik heb nou mototip bussen. 2x primer, 1x zwart en 1x blanke lak heb ervan gekocht.


restauratie-Deel-1

Het frame is af. Eindelijk kan het opbouwen langzaam weer gebeuren.


restauratie-Deel-1

Dit is toch echt DE manier voor mij op de velgen te spuiten. Je geeft een enorme zwiep aan de velg, zodat hij hard ronddraait. Nou hoef je alleen maar de spuitbus erop te houden en alles gebeurd vanzelf Alles wordt heel mooi netjes verdeelt en ik moet zeggen dat het net lijkt alsof de spuiter het wiel gespoten heeft. Per wiel kost het mij nog geen 2min aan spuitwerk. De vorige keer was het gewoon een karwei van 20min ofzo


restauratie-Deel-1

Tja…hoe blijft die achterbrug makkelijk staan? Gelijk maar wat oud hout gepakt en een kruis gespijkerd en via die touwtjes kan ik m naar voren of achter laten hangen. Op deze manier kan ik overal er zeer goed bij.


restauratie-Deel-1

De achterbrug is het mooiste gespoten vind ik zelf, echt superglad. Ik ben dan ook zeer tevreden over deze primer van Mototip. Tenminste niet die korrelige rotzooi die ik eerst had.


restauratie-Deel-1

En de radiatorbeugels, ook mooi gelukt!

Gister droogde de grondlak al erg hard (komt door warme weer), na een uurtje kon ik het al aanraken. Dus ga ik vandaag de achterbrug en radiatorbeugels zwart spuiten. Helaas heb ik wat weinig goud voor mijn velgen, ik kan ze denk ik net niet allebei goud spuiten. Desnoods doe ik er 1 en haal ik a.s maandag weer een nieuwe bus goud, dan is namelijk die spuiter weer open.

Zundapp KS125 Touring – PARAGRAAF 2/5

————————————————————————————————————————-

Wo Aug 04, 2004 09:42

Jaja…het begint echt mooi te worden!


restauratie-Deel-1

Hier de achterbrug die net zwart gespoten is (met mototip). Ik ben er zeer tevreden over. Ook de radiatorbeugels staan in het zwart.


restauratie-Deel-1

Heb ik even geluk gehad. Ik heb namelijk met 1 bus goud (en 1 waar nog heel weinig in zat) 2 velgen kunnen spuiten. Dus nog geen 500ml had ik ervoor nodig. Dit was van het merk Air Crafts, maar deze spoot gelukkig ook prima. Je kan met zon draaiend wel echt enorm veel rendement eruit halen, je kan rustig op 15 cm afstand de spuitmond houden. Hij dekt dan gelijk stukken meer en begint natuurlijk niet te druipen, omdat het er flink beweging in zit.


restauratie-Deel-1

Hier hebben ze allebei al wat uurtjes gedroogd. Gister ook even een testje met blanke lak gedaan op de ankerplaaten. Hoogglans is niet mooi, hij verkleurt dan teveel naar geel en gaat het goudeffect weg. Maar met blanke lak van hetzelfde merk Air Crafts verkleurt het veel minder. Wel trouwens jammer dat blanke lak altijd ietsje de kleur anders laat worden. Dus de 2 ankerplaten zijn nou alvast in zijdeglans blanke lak gespoten en zo doe ik de velgen dan vanmiddag ook.

Tevens vanmiddag de achterbrug en radiatorstangen nog 2 lagen blanke lak geven en dan zijn die morgen klaar om alvast wat in elkaar te gaan bouwen!

Nu is het toch een stuk leuker: spuiten en in elkaar bouwen is toch stukken leuker dan schuren, afbijten, schuren, enz

————————————————————————————————————————-

Vr Aug 06, 2004 09:05

Weer veel mooi resultaten:

Eigenlijk alles is gespoten, dus ik ben gister bezig geweest met het in elkaar zetten.


restauratie-Deel-1

Er gingen weer originele nieuwe bussen erin. Ik heb ze goed ingesmeerd met vet en ook even in de diepvriezer gelegd. Zo kon ik ze nou er makkelijk intikken. Daarna de achterbrug ingezet, is ook zo gebeurd. De as met graniet-vet ingesmeerd, dus dan komt de as over 20 jaar tenminste wel los Alleen ben ik het rubber voor waar de ketting erover heen loopt vergeten op te doen, dus moet vandaag de achterbrug er weer even uit.


restauratie-Deel-1

Close-up van het lakwerk velgen. Het wijkt weinig van origineel af. De voorvelg is ietsje minder gelukt, daar is op sommige plekken toch de lak best dun. Even kijken of het niet te snel eraf gaat, anders komt er nog een enkele laag bovenop.


restauratie-Deel-1

Remschijf op het voorwiel gemonteerd met nieuwe RVS bouten en toen de voorband erop. Wat een klus in je eentje! het is toch een 3,00″ band. Met veel afwasmiddel en kracht is het gelukt


restauratie-Deel-1

De motorslede, voetsteunen gemonteerd. Alles met nieuwe RVS vastgezet. Daarna de radiator & co in elkaar gezet. Alleen ben ik de zwarte strip die vooraan bij de radiator hoort kwijt. Maar die duikt vast later wel op. En tevens het voorwiel erin geschoven.


restauratie-Deel-1

De stepjes op de achterbrug erbij en de achterveren. Deze zien er weer als nieuw uit, na een flink poetswerk. En als laatste de claxon gemonteerd.

Het gaat verrassend snel dat in elkaar bouwen! Het achterwiel zou er al makkelijk inkunnen, maar ik heb nog geen nieuwe achterband. Vandaag even informeren of ik aan een 3,5″ bij een bandenzaak kan krijgen. Anders wip ik maar snel even de oude (2,75) erop, dan staat hij tenminste wat steviger.

————————————————————————————————————————-

Za Aug 07, 2004 10:11


restauratie-Deel-1

Het achterremgedeelte hangt er al helemaal om, de kettingbeschermer erbij. Ook is gister even de achterbrug eruit geweest, om het rubber waar de ketting over glijdt erop te doen.

De achterwiel moest ik er wel indoen, om het nou te zwaar werd om de dapp telkens in de garage te tillen. Ik schat dat hij nou al een goede 60 a 70kg is. Straks helemaal af moet hij leeg 108kg wegen.

Omdat ik nog geen nieuwe achterband heb (als het goed is binnenkort wel) heb ik even de oude gladde 2,75 continental eronder gelegd. Op allebei mn handen is nu een stuk vel weg, zo zwaar ging die band! Niet normaal meer, ik moest uit nood de schroevendraaier gebruiken, maar is natuurlijk niet gezond voor de lak.

Maar het begint al steeds mooier te worden, nou nog gaan hopen dat hij straks nog gaat lopen

————————————————————————————————————————-

Zo Aug 08, 2004 08:58

Tsjonge ik vlieg door de onderdelen heen, is bekant al klaar!


restauratie-Deel-1

Het motorblok moest eronder…. allemachtig zeg. Verder niemand thuis, dus stond daar een kwartier lang te tobben en te zweten. Het liep echt met stralen langs mn kop. Ik moest met 1 hand proberen het bekant 20kg zware blok omhoog te houden en dan als ie goed voor het gat zat met mn andere de bout proberen erin te beuken, uiteindelijk is het gelukt Alleen misschien dat ik de carterdeksels nog moet spuiten, want het zwart is daar nog niet 100% mooi.


restauratie-Deel-1

Gisteravond tot zover. Nu moeten de remmen worden aangesloten, alle bedrading moet nog gebeuren. En nog wat van die kleine dingen

————————————————————————————————————————-

Wo Aug 11, 2004 22:11

En weer wat updates van vandaag en gister:


restauratie-Deel-1

Vandaag vooral bezig gehouden met de voorrem. De remklauw weer helemaal als nieuw gemaakt. Alle modder en zooi eruit. De cubjes eruit gehaald en weer schoongemaakt. Alle leidingen flink goed schoon geperst. En daarna weer in elkaar met nieuwe rvs bouten. Als nieuw is de remklauw weer. Toen weer de leiding bovenaan monteren en daarna remklauw bevestigen. Nieuwe olie erin en minuten lang pompen om druk te krijgen.


restauratie-Deel-1

Hier het volledige gedeelte. Hij remt echt super! Echt 10x beter dan die van mijn ks50 (geen idee waarom het daar niet goed zit). In ieder geval ben ik er dik tevreden mee.


restauratie-Deel-1

De dapp tot zover. Eigenlijk is alles nou wel gebeurd, de nieuwe ketting zit er nou op, de carb aangesloten, de koelslangen erop, achterknipperlichten geïnstalleerd, de koppeling aangesloten (gaat zeer soepel)

Het enige wat ik morgen nog moet doen is de achteremheveltje installeren die heb ik vandaag namelijk nog gespoten. De achterem nog even goed afstellen En verder nog een betere uitlaat klem bij de cilinder. Die ik nou heb is wat te klein.

En dan benzine in de tank, koelwater erin en dan zou hij in preciepe de eerste klappen moeten geven en moeten gaan draaien. Hopen dat de ontsteking mee gaat werken.

————————————————————————————————————————-

Do Aug 19, 2004 17:59

Inderdaad raar dat hij gister startbaar was met de kickstart en dan met de choke aan, het was warm genoeg leek me. En ik denk dat er zelfs nog een te grote sproeier inzit, want wanneer ik wegrij sta heel de straat blauw. Als hij eenmaal warm is, rookt hij met een normaal pluimpje

Verder heb ik gister spiegels gescoord. Er werd mij gevraagd hiervan een foto te maken, hier is 1 spiegel dan:


restauratie-Deel-1

De rechtspiegel kon ik prima in het handvat van de remvloeistof draaien, maar aan de andere kant heb ik alleen een gat wat te klein. Deze moet ik even uitboren en dan een linksdraaiende moer erop, want het schroefdraad zit bij de linkerspiegel andersom.

Het zijn chromen spiegels en staan echt schitterend op touring, de andere moet ik dus er nog opzetten. Ze kosten 17 euro per stuk en ik heb ze bij een motorzaak gekocht.

————————————————————————————————————————-

Za Aug 21, 2004 10:53

Gister de spiegels gemonteerd. Was even een werk om een linksdraaiende moer te vinden. Maar het zit nou allemaal muurvast Zo ziet het er nou uit:


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Vooral die uitlaat! Een prachtstuk .

————————————————————————————————————————-

Zo Sep 05, 2004 10:55

Eindelijk had ik gister weer de tijd en de kans om weer eens lekker verder te gaan en met succesvolle dingen.

Vooral: hij loopt weer! Weer wilde hij niet vonken, dus toen even tegen de carburateur aanhouden en kickstarten, ik zie nergens een vonk, maar hoor wel het geknetter hiervan. Blijkt de bougiekap aan de buitenkan met de carburateur te vonken. Ik had dit vermoeden al dat de bougiekap niet meer goed was. Even een andere bougie en bougiekap, erop zetten en 1 trapje en hij loopt!

Alle nieuwe onderdelen heb ik verzameld en erop kunnen zetten:


restauratie-Deel-1

Nieuwe uitlaatklem en voorvorkbussen. Ik dacht dat de bussen ook met de ring bovenin werden geleverd, niet dus. Dus als iemand nog 2 ringen over heeft??


restauratie-Deel-1

Zoek de verschillen…. 😆


restauratie-Deel-1

Nieuwe kleine achteras + moer erop gezet. Het wiel heeft nou geen spelling meer.


restauratie-Deel-1

Nieuwe remlichtschakelaar. Bij het doormeten blijkt hij niks te doen, maar gek genoeg werkt hij wel blijkt achteraf.


restauratie-Deel-1

Nieuw achterlicht (met EU keuringsnummer) en ook nieuwe knipperlichten.


restauratie-Deel-1

De uitlaat is smoking


restauratie-Deel-1

De nieuwe uitlaat erop gezet en deze blijkt net zoals de 125cc niet 100% af te dichten lijkt het wel. Hij maakt een flink knetterend geluid bij de cilinder, de oude roestige uitlaat deed dit niet. Na te hebben vergeleken bleek de oude een soort ring erin te hebben, deze heb ik eruit gesloopt, maar kwam er niet meer echt bruikbaar uit.

Dit heb ik helemaal moeten bewerken. Uiteindelijk blijkt het niet te passen. Nu zit hij gewoon zonder ring vast en hij zit maximaal op de cilinder en de klem zit muurvast en nog hoor je en zie je m vooraan lekken bij de cilinder. Zo gaat helaas het zware geluidje wel verloren.

restauratie-Deel-1

Het elektrische gedeelte is nou aan de beurt. Niet altijd even een leuke klus.

Bijna alles werkt nu. De voorlamp (12V 35/35W) samen met de toerenteller op een eigen 30W spoel. Het groot en klein licht werkt!

De knipperlichten werken allemaal direct op een 13W spoel. Dus dit kan bijna niet kapot gaan. Alleen de dashboard lampjes nog vervangen.

En nu het accu gedeelte: Het remlicht (6V 21W) werkt op de voor- en achterschakelaar. Duurde even voordat dit werkte. Het achterlicht (6V 10W) en kentekenhouder verlichting (6v 5w) gaat natuurlijk aan als het licht aangaat. De claxon doet het nou ook (aauu…mn oren ) hij zit alleen nog scheef tegen de tank aan. En als laatste heb ik de dashboard verlichting gefixed. Als laatste moet ik nog de vrijstandschakelaar + lampje even nakijken. Het heeft wel gewerkt.

Dit alles wordt aangesloten op een onderhoudsvrije 6V 4Ah accu met zeer kleine afmetingen. (je ziet m achter de kickstart staan). Deze week hoop ik deze definitief aan te sluiten en goed te bevestigen samen met de relatief lege ulo box. Nog even wat draden vast solderen en dan sluit ik het elektrische gedeelte ook af.


restauratie-Deel-1

Het totaalbeeld nu. Voor het eerst zit sinds gister de tellerbak een keer dicht Nu nog de banden vervangen en nog wat kleine dingen en ik hoop dat ik m naar de keuring kan laten gaan.

————————————————————————————————————————-

Di Sep 07, 2004 21:10

Vandaag weer wat pech gehad en ook weer succesvolle dingen kunnen doen.

Ben uren zoet geweest met het afmaken van het elektrische gedeelte. De ulo-box wilde niet echt meewerken. Werkte het net, ging opeens spontaan weer het licht uit. Dus dat werd solderen…. maar onze soldeerbout is niet zo super meer, dus ben gelijk een soldeerpistool gaan kopen. Eenmaal thuis gelijk proberen te solderen met dat apparaat, maar het soldeersel wilde maar niet smelten, dat ding werd wel warm, maar niet gloeiend heet. Gelukkig heb ik nou wel juiste die is binnen 10 seconden gloeiend heet. Dus maar met de soldeerbout van hier gesoldeerd, ging nog best redelijk. 3 solderingen waren al los en deze weer vastgemaakt. Toen weer het spul in elkaar:

restauratie-Deel-1

Zo zit het nou in elkaar. Alleen moet de accu nog worden vastgezet met een riem ofzo. Maar alles wil goed werken, het remlicht netjes knippert op de accu enz..

Net in het donker getest, de dashboard verlichting valt tegen.. is vrij donker. De voorlamp valt daar en tegen erg mee, zeer veel licht met een 12V 35/35W lamp. Alleen groot en klein licht moet ik omwisselen. En verder nog de grootlicht en neutraal stand lampjes nog verwisselen. Alleen is er nou weer is in de accu los, want soms reageert het accugedeelte niet, als je dan start gaat hij wel aan.

Nu nog een ring regelen voor de uitlaat, dan is het een super geluid en nieuwe banden en bijna klaar!

————————————————————————————————————————-

Di Nov 16, 2004 20:54

Hehe, eindelijk weer eens verder kunnen gaan.

Heb 2 velgen en ankerplaten laten stralen en poedercoaten. Met daaroverheen nog blanke lak hoogglans. Dit alles voor een heel mooi prijsje, alleen moest ik best lang wachten.

Zie het resultaat:


restauratie-Deel-1

De 2 velgen en 2 ankerplaten. de kleur komt met de flitst nog wel redelijk overheen als in het echt. De velgen zijn echt retestrak, alleen de ankerplaat voor is niet mooi. Door ouderdom is het metaal beschadigd geraakt en zie je nu in de poedercoatlaag heel goed terug.


restauratie-Deel-1

Achtervelg met flits, zonder flits is het zo..


restauratie-Deel-1

…kleur klopt nou helemaal niet zoals je in het echt ziet. Maar wel zie je m mooi glimmen!


restauratie-Deel-1

Hier de voorvelg met nieuwe band erom.

Verder nieuw:

* De gepoedercoate achtervelg (zonder slag nu) * 2x Michelins M45 3.00×17 * 2x Heidenau 17×3.00 binnenbanden * Lagers achtervelg. * En natuurlijk de gestraald/gepoedercoate velgen

De banden liggen al om de velgen, de nieuwe lagers in achterwiel zitten ook erin. Verder remschijf gemonteerd, de remblokken op de ankerplaat gezet. Dat waren ongeveer wel de werkzaamheden vanavond.

————————————————————————————————————————-

Za Nov 20, 2004 13:37


restauratie-Deel-1

Hier allebei de velgen helemaal af


restauratie-Deel-1

Close-up lakwerk

Gister dus 2 nieuwe lagers in het voorwiel gedaan. De oude waren inderdaad helemaal verrot. En de plastic dingen om het buisje heen waren ook helemaal krom gesmolten, was natuurlijk nog van het poedercoaten.

————————————————————————————————————————-

Za Dec 04, 2004 12:01

Weer problemen opgelost, maar ook weer problemen erbij…..


restauratie-Deel-1

Hier het voorwiel gemonteerd. Alleen km-teller doet vaag, als ik aanduw gaat som de wijzer al naar 30km/h. Maar dat is nog wel op te lossen. Je ziet niet veel van de lelijke plekken op de ankerplaten, op de foto sowieso al minder.


restauratie-Deel-1

Er zijn dus problemen 3 minder met de nieuwe achtervelg: geen slag meer in de velg, dus hobbelt niet meer. De remtrommel is nu ook goed, dus remt nu mooi gelijkmatig. Tevens had ik het probleem, dat de oude velg niet helemaal lekker in rubbers hing, dus heel tandwiel-ankerplaat kan heen we weer, ook niet helemaal veilig was dat. Deze speling is nu opgelost.


restauratie-Deel-1

Het was al donker, maar hier heel de dapp al compleet. De velgen zijn nu enorm strak.

Heb dus gister weer gestart na bekant 2 maanden. Hij ging voor geen meter aan, dus weer bougie eruit en jahoor vonken als een gek. En trappen en trappen, af en toe gaf hij wel een sputter. Dus maar ff op de straat aanduwen, uiteindelijk ging hij net aan op 1500 toeren en bleef daar hangen, en wat toen daar achter me hing was ongelooflijk. Dat was een rookwolk van pieter zn dapp toen bij de toerrit maal 10!! Heel de straat stond helemaal blauw. Hij draaide ook heel moeizaam, ik kreeg m ook niet veel maar dan 4000 toeren, terwijl 6000 a 7000 toch wel haalbaar moet zijn.

Van de week komt nieuwe sproeier binnen, ik ga proberen de carb af stellen. Hij ruikt ook niet lekker, er is misschien wel een keerring lek.

Van de week gaat hij in ieder geval weer een stuk uit elkaar. De achterbrug eruit, radiatorstangen en stepjesbalk eraf. En dan het blok eruit en dan is het de bedoeling dat allebei de carterkappen wordt gespoten en de cilinder + kop.

Nog het andere probleem vergeten te vertellen, mijn schijfrem zit opeens helemaal aan de rechterkant tegen mijn remklauw aan (vanaf de voorkant gezien). 1 cubje staat dus helemaal maximaal uit en de ander in, hij remt echt slecht en loopt ook beetje tegen het metaal van de klauw aan. Het is het precies dezelfde wiel als eerst! en het lijkt met niet dat de lak het geheel 2mm heeft opgedikt zodat de remschijf maar naar buiten zit. Heel vaag, ik weet niet hoe dat nou opeens kan komen.

Zundapp KS125 Touring – PARAGRAAF 3/5

————————————————————————————————————————-

Di Dec 07, 2004 19:42

Vandaag weer succesvol bezig geweest:


restauratie-Deel-1

Binnen een kwartier lag de halve de halve dapp weer uit elkaar.


restauratie-Deel-1

Cilinderkop en cilinder waren er zo af. Dat was iets anders dan mijn laatste WC 50cc.


restauratie-Deel-1

Wandje van de 100cc-er is nog perfect. Er is volgens mij toch wel wat aan getuned. De uitlaatpoort (zie je ook op foto) is nog wat ruw afgewerkt.


restauratie-Deel-1

Ook zuiger helemaal perfect. Naaldlager en pistonpen vervang ik wel. Tevens ook dubbele zuigerveren, hij had ook een enorme grote compressie.


restauratie-Deel-1

Eindelijk het vliegwiel los! Nu het blok eraf was kan je er perfect op leunen zonder dat heel de motor de lucht in gaat. Op de foto goed zichtbaar: Heel het vliegwiel/ontsteking is zeiknat. Dus in ieder geval is deze keerring al lek.


restauratie-Deel-1

Slechte foto helaas. De koppeling zichtbaar.

Nu nog de rest open en inventariseren wat vervangen moet worden of niet. In ieder geval zat er eigenlijk niks tegen.

————————————————————————————————————————-

Ma Dec 27, 2004 10:54

De carterkap heb ik zelf helemaal kaal gemaakt, ivm beschadiging van schroefdraad e.d


restauratie-Deel-1

Alle lagers zijn besteld, ook de naaldlager van de zuiger en de keerringen krijg ik waarschijnlijk morgen al binnen. Hij gin nog zelfs proberen de pistonpen te krijgen.

————————————————————————————————————————-

Ma Dec 27, 2004 21:47


restauratie-Deel-1

Zo is vanmiddag het spul weggegaan. De cilinder wordt ge-glaspereld. De rest wordt gestraald, behalve de koppelingskap. En alles wordt dan hoogglans zwart.

De cilinder schijnt na het glasparelen echt waanzinnig mooi te worden, dan zou ik zeker eens moeten kijken of ik de cilinder echt wel zwart moet laten spuiten werd mij verteld.

————————————————————————————————————————-

Za Jan 29, 2005 19:03

Fotos:


restauratie-Deel-1

Het nieuwe stuur. Dat gekke plaatje er natuurlijk af, heb het er vandaag even bij gehouden, maar is volgens mij al een stuk netter dan het hek.


restauratie-Deel-1

Achterbrug nieuw gespoten…


restauratie-Deel-1

closup lakwerk..


restauratie-Deel-1

De ontstekingsdeksel is als nieuws, zelfs de binnenkant is prachtig.


restauratie-Deel-1

De cilinder ge-glaspareld. Het was ook de bedoeling dat hij zwart werd. Heleboel vind het kaal mooi, maar zelf vind ik het niet echt staan.


restauratie-Deel-1

Totaal


restauratie-Deel-1

Blokje weer in elkaar gemonteerd. Alles werkt weer perfect als het goed is


restauratie-Deel-1

Het grootste werk is weer voorbij. Nu ff proberen die cilinder alsnog zwart te laten spuiten. De achterbrug kan er nu alvast weer in enz.

————————————————————————————————————————-

Za Feb 05, 2005 19:16

Met de cilinder is nog niet gelukt te brengen. Ze weten daar ook niet alles van elkaar. De 1 zegt dat ze niet open zijn op zaterdag de andere weer wel, of dat een cilinder niet zwart gespoten kan worden. Nouja in ieder geval laat ik het spul wel aankomende week brengen, met samen nog de stepjesbalk die vergeten was. De fotos van vandaag:


restauratie-Deel-1

De achterbrug er weer in.


restauratie-Deel-1

En daarna weer het wiel, enz.


restauratie-Deel-1

Tot zover zit hij in elkaar.

Het wordt nog wat krap tot de 28mei meeting, maar het moet te doen zijn. Ik wil m dan begin April laten keuren, zodat ik altijd nog spelling heb.

Nog gebeuren:
* cilinder spuiten
* Blok verder in elkaar monteren
* Nieuwe stuur erop
* Typeplaatje is niet goed, moet nieuwe voorkomen met het juiste nummer erin geslagen.
* Na het poedercoaten remt de schijf niet meer goed. Nog te herstellen
* Cockpithuis vervangen + plaat spuiten
* km teller werkt niet goed

En dat was het zowel volgens mij

————————————————————————————————————————-

Di Mrt 01, 2005 14:18

Cilinder nu helemaal af:


restauratie-Deel-1

————————————————————————————————————————-

Zo Mrt 06, 2005 12:11

Gister heel de dag bezig geweest, in voor- en tegenspoed: Lekkende blokken aarggh!

Ik ben begonnen met het stuur. Eerst het oude hek eraf gehaald en nieuwe erop, maar daar beginnen de problemen al. De kabels zijn veel te kort! Met name de remkabel, die niet eenvoudig te verlengen is.


restauratie-Deel-1

De verschillen. De onderste is natuurlijk de nieuwe.


restauratie-Deel-1

Oude stuur eraf.


restauratie-Deel-1

Nieuwe stuur erop, alle kabels zijn zo kort dat ik er niks op zetten. Wat gaan we dan doen…..


restauratie-Deel-1

…juist! Als eerste die rotbalk er tussen uit gehaald. Want hoe je je stuur ook zette, dat ding stond altijd voor de tellers. En er is aan beide kant 4cm afgezaagd, want het stuur was wel erg breed.


restauratie-Deel-1

Nu krijgen de kabels automatisch ook weer wat meer ruimte en past alles er net op.


restauratie-Deel-1

Het stuur lijkt veel op een touring stuur. Met deze aanpassingen ben ik er nu dik tevreden mee, en het zit nog lekker ook.


restauratie-Deel-1

Het blok is af…MAAR.. Ik ging eerst even olie erin gooien om te kijken of hij niet ergens lekte. Expres 1 flesje gedaan. Maar nergens zag ik wat, maar blijkt op gegeven moment 1 schroef wat vochtig te zijn. Na wel 3x wegvegen bleef er maar olie uit lekken. Ik eruit gedraaid en bleek dat de ondergrond waar de kop op rust helemaal niet vlak te zijn. Maar gewoon een aardige put/vlak uitwas! Dus heb ik geprobeerd 2 maal met telflontape af te dichten, maar hij lekte nog als een zeef. En het was precies een carterdekselschroef aan de onderkant. Toen heb ik een stukje touw geprobeerd. Het vrij dikke en wat heel rafelig touw. Samen met telfontape eromheen gewikkeld en enorm strak vast gedraaid. Resultaat: Het staat nu al 19 uur in de schuur zonder nog maar een druppel of iets gelekt te hebben!! Dus is er misschien hoop, ik weet alleen niet hoe het rijdend straks wordt.


restauratie-Deel-1

De cilinder en alles zit er weer perfect op. Alle dingen zijn vernieuwd. Hij heeft verschrikkelijk grote compressie!


restauratie-Deel-1

De voorheen lekkende bout, er steekt nog wat touw uit.


restauratie-Deel-1

Alleen kwam ik vanochtend in een helder moment erachter dat nog een veertje ben vergeten om de pistonpen tegen te houden.. 😳 Kan hij er weer even eraf. Maar a.s zaterdag wil ik de boel erop bouwen en ben ik zeer benieuwd of en hoe hij gaat lopen

————————————————————————————————————————-

Za Mrt 12, 2005 19:19

Zijn vandaag niet de scherpste fotos, maar het is iets


restauratie-Deel-1

blok zat binnen 5 minuten eronder. Ben nog een tijd bezig geweest om de tank proberen helemaal vast te krijgen. Hij wiebelt namelijk 1 kant op. Nog niet helemaal succesvol, maar weet het binnen kort wel op te lossen.


restauratie-Deel-1

De nieuw gespoten radiatorstangen, stepjesbalk, enz alles weer eronder!


restauratie-Deel-1

Ook uitlaat, radiatorstangen en ketting ook gemonteerd.


restauratie-Deel-1

Vandaag ging vrijwel alles voorspoedig. Alleen helaas zit de kickstart-as in het blok niet goed, hij veert namelijk niet terug, maar daar ga ik niet weer heel het blok voor uitelkaar halen! Volgende week kan ik toch zeker wel een startpoging wagen, even carburateur erop, water in de radiator, bedrading aansluiten en starten maar! (hoop ik althans)

————————————————————————————————————————-

Di Mrt 15, 2005 21:16

Vandaag moest ik even naar school tussen de stage door. Ik heb van de gelegenheid goed gebruik van gemaakt om lekker vroeg naar huis te gaan en ik heb heel de middag aan de zundapp besteed!

Ik heb de carburateur er tussen gezet, verder kleine dingen gedaan en ik ging meteen een poging proberen hem aan te krijgen:

Met de kickstart gebeurt er niet veel, dus even aangeduwd op straat en….. na 3 meter gaat hij meteen aan! Oeps, ik was het koelwater vergeten, dus meteen even wat water erin gedaan. Nu draait hij weer meteen, en het valt me gelijk op hoe prachtig hij gelijk al stationair gedraaid. De toeren pakt hij echt zeer snel op en na even een tijdje draaien ga ik voorzichtig in de wijk wat rijden. Maar hij rijdt stukken beter als eerst, heb de toerenteller zelfs heel even tot 9000tmp gehad en ik vind het nog steeds ongelooflijk hoeveel kracht dit ding heeft. Hij ging nu al als een speer.

De foto als bewijs:

restauratie-Deel-1

De motor heeft tot nu toe nog niks gelekt! Alleen 1 klem van de waterkoeling laat ietsje water door. Hij start trouwens met kickstart nu met een kwart trap, heb ik bij een zundapp nog nooit zo goed gehad!

Verder doet de voorrem het nu uitzichzelf opeens goed. Ik had in ieder geval niet verwacht dat de zundapp het zo snel zou doen. Eigenlijk ook niet zo raar, want hier bewijst het weer wat voor enorme kwaliteit het is!

Problemen: * Schroefdraad van de bougie op de cilinderkop lijkt wel beschadig, moet echt met geweld een bougie erin. * Uitlaat lekt nog steeds flink bij cilinder, geluid is dus goed hard. Hier moet nog echt een oplossing voor komen * Kickstart is onbruikbaar! bij het rijden, hij hangt namelijk slap en dan zou de kickstart tegen het stepje aanhangen.

————————————————————————————————————————-

Za Mrt 26, 2005 19:15

De neimann-sleutels waren nog niet binnen, dus ik heb nog geen nieuwe sleutel.

Fotos van vandaag, ik heb niet veel kunnen doen omdat ik ziek was. Heb een beetje zitten poetsen en fotos gemaakt.


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Ik begrijp de ks80 niet meer! Hij starte vandaag weer als een trein, even een enkele km gereden binnen de wijk. Als hij eenmaal warm is loopt hij ook lekker veel touren en is hij helemaal los.

Kom ik bij thuis aan, bonk uit! En totaal niet meer starten! Er is geen enkele vonk meer te bekennen. Dus weer flink getest, maar helemaal niks. Nog het vliegwiel eraf gehaald om te kijken of daar nog alles goed zat en droog was, ook daar ligt het niet aan.

Dit is niet de eerste keer dat hij spontaan weer de geest geeft! Maar om nou weer een nieuw motoplatt set aan te schaffen van dik 150 euro vind ik ook weer wat teveel.

————————————————————————————————————————-

Zo Apr 03, 2005 11:29

Weer even wat nieuws van het ontstekingsverhaal:

Ik heb afgelopen donderdag alles door zitten meten. De bobinedraad en alles kon ik perfect weerstand meten, er zitten daar igg geen draadbreuken in.

Ik heb vervolgens weer de ontsteking gedemonteerd en ik denk dat deze toch wel het euvel is:


restauratie-Deel-1

Je ziet toch wel dat er sowieso wat brandplekken in het omhulsel zitten, maar die zaten er al in. Allen waar de stekkers zitten zit het niet helemaal lekker. Het voel daar ook vettig aan.

Ik heb Jan-Boer meteen gebeld en hij zei dat hij inderdaad nog een imitatieontsteking had liggen. Ik ben donderdagavond meteen even langs gegaan, maar het bleek weer een iets kleinere te zijn (denk 50cc), dus daar had ik ook niks aan. Maar hij wist wel dat zaterdag (gister) er een ks80 sloper zou binnen komen die wel liep. Ik moest hem nog maar even over terugbellen.

Ik heb dat gister dus gedaan, maar die wrek vroeg gewoon 100 euro voor een setje! 🙁 Ik vertelde tegen hem dat ik daar bijna een nieuwe voor had, ik heb voor die prijs natuurlijk nog niks gehaald. Ik ga nu wel proberen een nieuwe of iets te scoren voor dapp.

Ik wil het liefst nu een imitatie ontsteking voor dapp.

————————————————————————————————————————-

Za Apr 16, 2005 18:58

En weer vorderingen…


restauratie-Deel-1

Nieuwe ontsteking, bobine en vliegwiel binnen gehad. Plus nog rubbers.


restauratie-Deel-1

Een open ontsteking net zoals de bosch ontsteking


restauratie-Deel-1

De bobine. Heeft nog aardig wat aanpassingen gekost om deze er netjes in te krijgen, maar hij zit nu heel netjes. Na een aantal keren trappen slaat hij aan, maar opeens weer uit. Ik weer aantrappen, blijft het vliegwiel stilstaan. Het spietje is dwars door midden gebroken! De fietsenmaker was gelukkig nog open dus even een nieuwe gemonteerd…


restauratie-Deel-1

…en jahoor hij staat weer rustig te ronken!!


restauratie-Deel-1

Heerlijk als je even het gas opendraait


restauratie-Deel-1

De tellerplaat ook netjes gespoten en gemonteerd.


restauratie-Deel-1

De tellers en contactslot zojuist nog even gespoten. Dan kan ik als ik binnenkort tijd heb weer de vernieuwde cockpit in elkaar schroeven.

Alle 5 de lampjes werken nu op het dashboard (handig als je een complete cockpit koopt op een beurs, alleen voor de lampjes : )

De verlichting en knippers deden het ook al netjes, alleen het accugedeelte nog niet, denk dat ik maar een nieuwe koop. Maar erg fijn dat hij weer prima draait!

Zundapp KS125 Touring – PARAGRAAF 4/5

————————————————————————————————————————-

Wo Apr 20, 2005 21:35

Ik heb vandaag gelukkig wat tijd gehad om wat aan de zundapp te doen!

Heb de tellers, tellerbak, contactslot en alles weer aangesloten. Ben even voor het eerst gaan testrijden met de nieuwe ontsteking, maar hij draait nu echt prachtig!

Komt er op gegeven moment een scooter uit een zijpadje in de wijk, ik dus even aan het gas draaien, en de dapp geeft paar flinke sissen en stopt direct! Ik gelukkig nog niet in paniek, even naar huis gelopen. Ik dacht dat het vliegwiel er weer afgelopen was, maar er blijkt helemaal niks te zijn. Even weer een trapje en draaien die hap. Hij was dus heel erg verzopen. 😳

Meteen een veel kleinere sproeier erin gedaan: van 92 naar 85. Hij draait zoals hij nog nooit heeft gedaan, hij rookt nu tenminste beschaafd (klein beetje) en niet meer die wolken zoals eerst. Pakt toeren supergoed op en trekt als raket. Denk nog de naald een standje omhoog, ff de luchtstelschroef en dan is 100% goed afgesteld.

De foto liegt er ook niet om (klik om te vergroten):

restauratie-Deel-1

Ook wel ongelooflijk die ontsteking: Ik kan gewoon alles: (voorlicht, knippers, kentekenverlichting, achterlicht, remlicht en dashboard verlichting) [u]stationair[/u] draaiend al lekker fel laten branden! Alleen de voorlamp is dan wat minder, maar toch wel perfect deze ontsteking en ik heb nu niet eens een accu

Morgenavond de uitlaat echt lekvrij proberen aan te sluiten en dan komen de schoonheidsdingetjes. Alles is tot nu toe al opgelost van de problemen! De dapp is klaar voor zomer en ik ook!

Ik ga heel binnenkort de RDW eens bellen!

————————————————————————————————————————-

Za Jun 04, 2005 09:43

Afgelopen woensdag kreeg ik eindelijk de kentekenpapieren binnen. Heeft dus 6 dagen geduurd ipv de 3 aangegeven werkdagen

Maar gistermiddag uiteindelijk dus de plaat kunnen laten maken. Was in 3 minuten gebeurd. Was helaas beetje een chagrijn. Hij zei dat een blauwe plaat veel langer duurde om te laten maken en dat het niet mocht (dat klopt ook). Boette is dan 65 euro. Achja dus maar gewoon braaf een gele plaat genomen

En uiteraard meteen erop geschroefd.

Zie nu net dat hij toch wel een beetje scheef hangt. Van een afstandje zie je het niet echt. Als hij maar goed leesbaar is, is het prima

Hierbij is het project toch wel aardig gelukt! Ik ben nu bijna een jaar verder, maar ben toch zeer tevreden. Maar ik ben natuurlijk nog niet helemaal klaar. Wat ik nog van plan ben:

– Voorvork reviseren – Voorkant compleet opnieuw laten verchromen – Motorisch flink verbeteren –> 120cc (eventueel tunen) + 24 a 26mm carb – In de toekomst nog dubbele remschijven.

Dat was het wel weer zon beetje

————————————————————————————————————————-

Za Jun 04, 2005 10:26

Kijk eens aan wat ik heb gevonden! Echt leuk om te zien!

Vorig jaar:


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Nu na een jaar beetje werk


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Gelukkig dat ik deze fotos nog had. Erg leuk om de verschillen te zien

————————————————————————————————————————-

Vr Aug 19, 2005 16:25

Gister nog wat dingetjes gepolijst, dus foto-tijd:


restauratie-Deel-1

Remleiding onder


restauratie-Deel-1

Remleiding boven (wat minder gelukt).


restauratie-Deel-1

De stuurklemmen en het plaatje. Ja de stuurplaat is lelijk


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Er heeft ooit een dwarsbalk tussen het stuur gezeten, is nu helemaal perfect weggewerkt

————————————————————————————————————————-

Za Sep 03, 2005 18:02

De koppeling is succesvol gedemonteerd. Uiteindelijk is alleen de stelschroef afgebroken. Verder was er niks aan de hand. Ik denk dat ik toch wel de koppelingsplaten vervang en weer nieuwe pakking en olie erin natuurlijk.


restauratie-Deel-1

Toch wel lekker bij zon 80cc blok de koppelingskap eraf halen

————————————————————————————————————————-

Do Sep 15, 2005 09:49

Alles zit weer in elkaar:

restauratie-Deel-1

Wat gedaan:
– nieuwe koppelingsplaten
– nieuwe drukstiftpen (zelf gemaakt, was afgebroken)
– verse olie
– nieuwe pakking ertussen
– radiatorbescherming gespoten (is alleen wat overbelicht)
– rvs boutjes framebeplating
enz, dus weer even lekker bezig geweest.

De koppeling gaat opzich echt heel lekker. Maar toch is hij nog niet perfect. Als hij koud is koppelt en ontkoppelt hij heerlijk, ook het schakelen gaat fantastisch. Maar eenmaal als hij warmer wordt gaat hij toch minder goed ontkoppelen, je kan dan niet meer met ingeknepen koppeling achteruit lopen.

Ik stel m nog even wat strakker, als dit het niet oplost moet er wel iets ernstiger zijn lijkt mij.

————————————————————————————————————————-

Wo Sep 28, 2005 21:43

Mijn nieuwe aanwist:


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Compleet nieuw 125cc blok, alles gereviseerd, nieuwe cilinder, nieuwe carburateur, enz Moet dus nog helemaal ingereden worden.

Mist alleen een klein kapje aan de onderkant van de ontstekingskap, maar dat is nog wel te vinden

————————————————————————————————————————-

Za Okt 01, 2005 18:46

En weer nieuw spul


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

125cc Boysen uitlaat gekocht, was alleen zonder demper. Dus ook nog kunnen kopen bij de delfse shop, gelijk helemaal mooie gepolijst

Verder nog slede en uitlaatmond gekocht.

Nu nog alleen nieuwe kop- voetpakking en ik vervang denk ik ook gelijk de tabeinden.

————————————————————————————————————————-

Di Okt 04, 2005 21:52


restauratie-Deel-1

Dit is de huidige zuigerveer. Bijna een speling van 1mm ❗ Dit kan toch nooit goed lopen?

Vandaag ook nog pakkingen en voortandwiel gehaald.

————————————————————————————————————————-

Zo Okt 09, 2005 10:43

Eindelijk de voorvork uit elkaar gekregen!


restauratie-Deel-1

De nieuwe spullen die erop gaan.


restauratie-Deel-1

De moer eerst helemaal ingezaagt en met een flinke stuk staal proberen rond te tikken. Na 5 min begon hij langzaam te draaien, en uiteindelijk helemaal los!


restauratie-Deel-1

Flink roestig daaronder


restauratie-Deel-1

Er kwam uit de poot een hele dikke stroop lopen, en dat veerde nog best goed eigenlijk


restauratie-Deel-1

T-stuk is nog in zeer goede conditie, ook het chroom is nog netjes. De oude lagerschaal eraf gehaald en nieuwe erop gezet.


restauratie-Deel-1

De nieuwe balhoofdlagering erin gezet. Geen enkel kogeltje verloren De poten weer helemaal netjes glad gemaakt.


restauratie-Deel-1

Eindelijk ziet dit er ook netjes uit.


restauratie-Deel-1

De bussen erop, was nog even een werken om het mooi passend tot aan het T-stuk te laten doorlopen. En die ringen die erin zitten zijn ook hardnekkig


restauratie-Deel-1

En uiteindelijk om half 10 s avonds klaar….

Binnenkort wat betere fotos van het eindresultaat.

————————————————————————————————————————-

Di Okt 11, 2005 21:29


restauratie-Deel-1

Alles zorgvuldig schoongemaakt.


restauratie-Deel-1

Erg lang bezig geweest met alle schroefdraden van tabeinden enz weer goed in orde te maken


restauratie-Deel-1
restauratie-Deel-1
En weer het eindresultaat. Het blok is er klaar voor, nu nog de dapp


restauratie-Deel-1
restauratie-Deel-1
Het nieuwe chroomwerk, alleen de koplamporen moeten nog worden verchroomd.

————————————————————————————————————————-

Di Okt 18, 2005 19:17

Weer een dagje bezig geweest:


restauratie-Deel-1

80 Blok lag zo eraf.


restauratie-Deel-1

Passen en meten. Blokophanging in testfase. Valt dus absoluut niet mee te rijden!


restauratie-Deel-1

Nu met radiator en beugels. De beugels worden toch het lastigste. Deze sluiten totaal niet meer aan!


restauratie-Deel-1
restauratie-Deel-1
Ook moet ik nog een 125 uitlaatbeugel. Nu loopt hij wel heel erg omhoog tegen de kettingspanner. En vooraan komt de uitlaat tegen de radiatorbeugels.

Al met al nog genoeg te doen

————————————————————————————————————————-

Za Nov 05, 2005 19:36

Na 4 dagen werken is het gebeurd hoor!

Woensdag:

restauratie-Deel-1

Een aanhanger gehuurd om richting delft te gaan.


restauratie-Deel-1

Daar heeft Wilco de slede gelast met het pasblok, zit dus gelijk perfect. En tevens de 80 beugels bewerkt, zodat deze ook weer passen.

Donderdag:

restauratie-Deel-1

Het in positie gehangen. Als snel blijft de onderste koelslang een aardig probleem. Maar eerst het volgende gedaan…


restauratie-Deel-1

De steppenbalk aangepast zodat deze netjes in de inkeping van het frame viel. Bij dit pas- en meetwerk was ik alweer een 1,5 uur verder


restauratie-Deel-1

De uitlaat loopt nu netjes.

Heb een strip gemaakt die ik altijd miste om de radiatorbeugels bij elkaar te houden en de strip om de uitlaat aan het blok vast te hangen. Deze meteen netjes gemaakt en gespoten

Vrijdag:
Eerst opzoek gegaan naar een koelslang en heb een mooie S-bocht kunnen bemachtigen en deze helemaal op maat gesneden en zit perfect al zeg ik zelf. De onderste koelslang is wonder boven wonder ook gelukt door steeds iets van een slang af te snijden. Dit was ook een tijdrovend werk

Daarna nog (leuk werkje) de imitatie kettingrand bewerkt zodat deze niet tegen het blok aankwam.

Vandaag:
Het eindresultaat, helaas had de camera kuren dus maar even fotos van de mobiel. De fotos spreken voor zich


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

En wat vinden jullie ervan? Vind het zelf toch best goed gelukt.


restauratie-Deel-1

En dit de bougie na even te rijden.

Het was 3 trapjes en hij stond al heel de tegels weg te trillen, op een meter afstand voel je het nog :

Alleen is iets met de lucht nog niet helemaal goed. Hij rijdt 95km/h in zn 3 en 110km/h in zn 4 en toen opeens kakte hij helemaal uit. Ik reed toen met afgezaagde bovenkant luchtfilter en zonder trechter.

Daarna nog even met de trechter geprobeerd, maar dan rijdt hij heel raar. Af en toe gaat hij en dan houdt hij weer flink in. Met de trechter maakt hij tenminste niet zon enorm lawaai, maar een prachtig geluid. Zonder luchtfilter reedt hij het beste denk ik, alleen lawaai is dan niet om aan te horen

————————————————————————————————————————-

Di Nov 08, 2005 18:47

Vandaag weer vrij dagje, dus weer lekker bezig geweest:

Ik heb eerst de hoofdsproeier bekeken, maar stond geen maat op. Bij nameten blijkt hij sproeier 100 te zijn. Dus heb een zooi sproeiers besteld.

Eerst het luchtfilter aangepast:

restauratie-Deel-1

Een stuk uit het frame gehaald en tevens heel de rand nu van het luchtfilter gehaald. Maakt lekker geluid nu, straks eens even proberen. In ieder geval leek hij het met stationair gas geven al beter te reageren.

En ook nog vandaag een blauwe oldtimerplaat laten drukken. Dus binnenkort ook eens erop zetten

restauratie-Deel-1

————————————————————————————————————————-

Di Nov 15, 2005 16:41

Kijk eens wat ik zojuist binnen heb gehad:

restauratie-Deel-1

Een origineel Touringstuur!

Lijkt heel erg veel op het huidige stuur, maar dat oxideerde toch steeds weer waar de dwarsbalk zat. Dus binnenkort weer even overbouwen

Zundapp KS125 Touring – PARAGRAAF 5/5

————————————————————————————————————————-

Wo Nov 23, 2005 17:04

Vandaag eindelijk wat sproeiers binnen. Ben meteen van sproeier 100 naar 115 gegaan, maar het is nog niet goed.

Zodra je opeens in z’n 2 of 3 helemaal het gas opendoet gaat hij inhouden. Terwijl met koppeling en dan gas pakt hij z’n toeren zeer goed! Dit heeft helemaal niks met bobine te maken, 15km gereden en stationair draait hij ook zeer netjes.

Ik heb nu wel een dicht slangetje op een aansluiting aan de zijkant van de carburateur. Hier kwam namelijk allemaal lucht uit? Geen idee waar dat voor is, maar misschien dat deze er toch af moet?

————————————————————————————————————————-

Do Dec 01, 2005 18:31

Zoo en nu maar weer eens update…
Na flink wat sproeiers te hebben uitgeprobeerd liep hij nog niet veel beter. Stond ik tot overmaat van ramp gister ook nog eens zonder benzine in de polder stil Niet zo raar dat hij dus constant inhield als ik flink gas gaf, de benzine stroomde maar heel langzaam in de carb!

Opeens ging de keihin sinds gister ging lekken en vanochtend weer nadat ik een andere sproeier had probeerd.
Eindelijk kwam ik erachter wat het was, er zit een haarscheur in de vlotterbak van die gloednieuwe carburateur! Nadat ik express flink aandraaide, zag ik inderdaad dat de scheur nog groter werd en gewoon flink lekte. Echt zonde van zo’n gloednieuwe carburateur

Dus vanmiddag meteen op pad gegaan voor een mikuni 28 en het is gelukt! Voor 75 euro een mooi exemplaar gekocht.
Weer een flink aanpas werk, maar hij zit nu netjes

Hij doet het nu al aardig goed, zelfs koud en zonder choke gewoon in 1 trapje lopen! Hij trekt in ieder geval al stukken harder/beter.
Er zit nu sproeier 125 in, misschien nog ietsje te groot.

Dus ik denk dat ik van het weekend eindelijk echt kan gaan touren!

————————————————————————————————————————-

Zo Feb 19, 2006 12:00

En weer een update:
De zelfgemaakte stickers zijn helemaal klaar na zo’n 4 weken.


restauratie-Deel-1

Ik heb speciaal stickerpapier gekocht. 180 grams speciaal inkjet papier wat zelfklevend en watervast is!

Toen enorm veel keren afgedrukt om een zo goed mogelijk kleur te krijgen.

Toen was het nog een aantal keer test knippen en plakken.
Uiteindelijk heb ik de cijfers erop geplakt. Zoals je ziet is het kleurverschil nog best aanzienlijk, vooral het rood is veel veler. (zie hierboven)
En een nadeel is dat het nu nog als papier eruit en als het nat wordt donkerder kleurt


restauratie-Deel-1

Hier het uiteindelijk resultaat.
Ik heb eerst een test gedaan op het watervaste papier om te kijken of blanke lak goed hechte en dat was het geval!

Dus de boel helemaal afgeplakt en alleen de cijfers met hoogglans lak gespoten.


restauratie-Deel-1

Het heeft nu een flinke laag blanke laag en zelfs mijn verwachting overtroffen: de cijfers ogen nu als een sticker ipv papier en de kleur is donkerder geworden en zit het nu heel dichtbij in de buurt!

De kosten waren het niet. 1 pak van 10 vellen stickerpapier (maar 1 vel verbruikt) van 12,95, wat inkt en heeel veel tijd

Ben zelf in ieder geval erg trots op en blij mee. Nu nog op de dapp zetten

————————————————————————————————————————-

Do Apr 20, 2006 19:03


restauratie-Deel-1

Is al enige tijd terug gebeurd:
– RVS gepolijste wiel-steekassen
– RVS gepolijste achterbrugas
– RVS gepolijste kettingspanners
– Nieuw kettingrandje (netjes op maat gezaagd )
– Nieuw setje denfield stepjes


restauratie-Deel-1

Alleen remstang & co moeten nog worden verchroomd. Orginele spul heb ik al klaarliggen. Dit is een imitatie remstang.


restauratie-Deel-1

Nieuw verchroomde dopjes op de tabeinden. Onstekingskap zit nu ook netjes vast met gegalvaniseerde imbusbouten.

Update vandaag:

restauratie-Deel-1

Eindelijk heb ik de orginele oudere ulo modellen knipperlichten kunnen kopen. Er blijkt alleen nog erg veel verschillen in te zitten!
– Je hebt zwarte knippers (boven)
– plastic verchroomde knippers (miden)
– Stalen verchroomde knippers (onder)
En dan heb je ook nog verschillende oranje delen.

restauratie-Deel-1

Uiteindelijk 2 mooie stalen verchroomde knippers achter gemonteerd. Er zat alleen bij één van deze 2 geen binnenwerk. Ik moest bij een andere het binnenwerk eruit boren en het hier weer netjes kunnen inbouwen


restauratie-Deel-1

En nu allemaal een als nieuwe en dezelfde glaasjes!

Het uiteindelijk resultaat kun je op het stieltjesplein zien!

————————————————————————————————————————-

Vr Apr 21, 2006 09:50

En vandaag weer leuk spul binnengekregen:

restauratie-Deel-1

Dit zijn de speciale nieuw nagemaakt controlelampjes Het mooi hiervan is dat er nu normale lampjes inpasssen.


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Mocht er nu iets doorbranden kan er zo een lampje worden vervangen. En kan nu zelf er 12v inzetten.

Dit kost aardig wat, maar dan heb je ook wat.

————————————————————————————————————————-

Di Mei 02, 2006 15:17

Ik heb weer leuke dingen gedaan vandaag:


restauratie-Deel-1

Ik vond nog een leuke sticker.


restauratie-Deel-1

De kleur kwam zo dichtbij in de buurt van mijne huidige goud/bruin, dat ik hem erbij heb geplakt.

Verder zijn bijna alle onderdelen die ik wil laten verchromen klaar. Vandaag nog een voorvork uit elkaar geschroeft. Nu kreeg ik de bussen in de voorvorkpoten wel zo eruit.

Verder nog een nieuwe knipperlichtautomaat gemonteerd. Nu kan ik, als ik veel gas geef wel normaal naar 1 kant knipperen. Bij de oude gingen ze allemaal knipperen.

————————————————————————————————————————-

Za Mei 06, 2006 17:03

Vandaag weer wat gesleuteld. Heb gister wat onderdelen gekocht bij zunparts.


restauratie-Deel-1

Hier het verbeterde remgedeelte.
De remschijf weer helemaal schoon en netjes gemaakt.
Een nieuwe borgplaat gemonteerd.
2 nieuwe banjobouten gemonteerd (ben ik van die roestige gevallen af).


restauratie-Deel-1

En hier een nieuw plaatje gemonteerd.
Dat klote ding heeft nog geen 10 min gezeten, ff een klein testrondje, is er opeens een hele hoek af! Kan ik me nou nog boos om maken
Dus nou maar weer dat oude plaatje gemonteerd, daar ging 10 euro binnen 10 min….

Ook nog een nieuwe rempedaal gemonteerd. Ook nog het remsysteem de olie ververst en ontlucht, maar het remt weinig beter.

————————————————————————————————————————-

Vr Mei 19, 2006 08:48

En weer wat verder:


restauratie-Deel-1

Eindelijk eens orginele zundappvering.


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Nog even wat opgepoetst, glimt een stuk heftiger dan die zielige imitatie veren van eerst.

Die imitatieveren waren al zo enorm stug (stonden op z’n slapst nog). Deze orginele komen wel wat dieper. Dus moet nog iets van mijn kettingrandje afhalen om niet tegen het blok te komen.

En mijn onsteking even nagezien. Deze stond dus bijna op het vroegst, dus wat meer naar het midden gedraaid. Hij draait nou rustiger, dus gelijk al een stuk minder vibraties! Rijdt verder niet merkbaar sneller ofzo.

————————————————————————————————————————-

Za Jun 10, 2006 16:40

Zo vandaag weer eens wat gedaan:


restauratie-Deel-1

Mijn tandwieldrager heeft flinke speling. Dus ik vanochtend een nieuw lager ervoor gekocht en weer erop gebouwd.

Het oude lager had ook degelijk speling. Ik alles weer gemonteerd, blijkt dat het nog steeds flinke speling bleef!
Uiteindelijk kwam ik erachter dat dus de schaal van de tandwielhouder gewoon uit gelubberd is, het lager valt er ook gewoon bijna in.


restauratie-Deel-1

Dus gelijk bij een andere tandwielhouder geprobeerd en hier klemt het lager wel netjes in. Deze maar gelijk weer netjes gespoten (was zilvergrijs) en kan ik deze volgende week eens gaan monteren.

————————————————————————————————————————-

Zo Jul 09, 2006 08:58


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1


restauratie-Deel-1

Gister even een lekker dagje bezig geweest.

Heb dus zelf (op aanraden van Arjen74) een beugel gemaakt. Dit is een 16mm Alu buis, dikwandig (erg sterk) en toch licht

De fietsenmaker had gister voor mij even een pijpenbuiger/buigijzer kunnen regelen. Was alleen wat zwaarder dan gedacht 😳 Moesten met 2 man in de bankschroef en dat ding nog verlengen.

De pijp met zo’n 80 graden gebogen, daarna zelf de uiteindes in de bankschroef plat gedrukt en dan nog veel werk om dit weer helemaal mooi te krijgen. Dan alle lengtes bepalen en gaten boren maar.

Uiteindelijk ff polijsten en ik ben het mannetje voor nog geen 3 euro. Zit rete-stevig en staat toch best netjes?

————————————————————————————————————————-

Za Jul 15, 2006 19:14

Zo, kijk eens aan. Een hele mooi RVS plaat zit er nu achter.
Heb de kentekenplaat hier volledig op gelijmd en een dag laten drogen. Vandaag opgehangen, maar omdat het nu aardig zwaar geheel is, heb ik nu de bout onderaan in het spatbord gedraaid.

De plaat scheurt/vibreert nu totaal niet meer
En het dappie rijdt zeker niet verkeerd, haalde vanmiddag op de snelweg makkelijk 125km/h. Als ik op de tank had gaan liggen ging hij zeker nog wel iets harder. En gemiddeld draaide hij lekker 120km/h (bij 8500tmp dacht ik). Maar rij meestal iets minder, wil de boel toch wel allemaal heel houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *