Restauratie Touring Deel 2 [2006-2007]

In dit deel [2] gaat de zundapp vooral helemaal uit elkaar voor nu een grondige restauratie, waarbij alles opnieuw gelakt en verchroomd zal worden. Tevens worden een hoop onderdelen nieuw gemonteerd. Elke foto is weer klikbaar gemaakt!

————————————————————————————————————————-

Zo Sep 10, 2006 10:22

En het touring verhaal gaat maar weer door. Dus nu ff een vette update, omdat er al een hoop gebeurd is .

Wat gaat er zoal gebeuren:
* Frame & co wordt gepoedercoated
* Carters gespoten
* Veel verchroomwerk
* Kleine dingen worden gelast
* Spatborden polijsten
* Tank een coating geven
* Nieuwe draadboom / nieuwe handels / nieuwe accu
* enz…

Maar genoeg gepraat, hier komen de foto’s:


restauratie-deel-2

9:35


restauratie-deel-2

10:32


restauratie-deel-2

13:32


restauratie-deel-2

Ideale manier om je motorsteunen eraf te krijgen.


restauratie-deel-2

En daar staat het frame. De motorsteunen hebben we moeten afslijpen van de gelaste 125 slede.
Hier hebben we ondertussen een mooie oplossing voor verzonnen. Daarover zien jullie later het resultaat wel. Het ligt nu klaar voor een poedercoat-laag


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

Van het blok zijn de carterkappen eraf gehaald. Deze wil ik helemaal gaaf laten spuiten.


restauratie-deel-2

Het ziet er binnenin het blok er werkelijk als nieuw uit! Ik heb nog nooit zo’n fris blok van binnen gezien!


restauratie-deel-2

Kijk, typisch een carburatie die een paar uurtjes in de cilit bang heeft gelegen Bedankt voor de tip Arjen, het werkt echt super. Je spoelt het daarna met de afwasborstel van je moeder gewoon zo al het vuil eraf.
De carburateur is nu gewoon weer harstikke fris!


restauratie-deel-2

En nu krijgen we de nieuwe onderdelen. Een gashandel helemaal nieuwe bij massink gekocht! Niet goedkoop, want de magura’s voor de cliponsturen zitten er niet veel naast Tevens de orginele handels die op de touring horen en ook velen malen mooier!


restauratie-deel-2

Heb zelfs nog het orginele boogje voor de gaskabel kunnen bemachtingen (staat niet op foto)


restauratie-deel-2

En de andere kant. Het gashandvat (orgineel) heb ik gelukkig nog kunnen krijgen, want die had ik er dus niet bij gekregen.


restauratie-deel-2

Nieuwe ulobox


restauratie-deel-2

Nieuwe stuurplaatje, hopelijk gaat deze nu langer mee dan 500meter.


restauratie-deel-2

Een nieuwe benzinekraan en tevens de echte natuurlijk.


restauratie-deel-2

Een zogoed als nieuwe draadboom. Nog een kleine stukje krimpkous en hij is perfect. Heb alles doorgemeten/gecontroleerd.


restauratie-deel-2

Zoek de lakschade. Is werkelijk niks meer van de te zien. Heb beide kapjes ook helemaal in de blanke lak laten zetten voor toch betere bescherming van de stickers. Dit ga ik ook binnenkort bij de tank laten doen. Het was wel een erg duur geintje, maar het is nu wel weer helemaal perfect.

Heb van de week ook nog de tank gecoat met Tankcure, dus ben benieuwd hoe dat geworden is.

A.s dinsdag gaat waarschijnlijk alles naar de poedercoater/spuiter en die heeft het dan in 3 tot 5 dagen klaar. Kijk, dat zijn pas tijden.
En als het laswerk klaar is gaat al het spul naar de verchromen en dan begint het opbouwen weer, maar dat kan nog even duren.

————————————————————————————————————————-

Za Sep 16, 2006 18:24


restauratie-deel-2

Heb van de week het voorspatbord gepolijst.

Verder zijn de gelaste spullen terug (zoals het achterspatbord). Die ga ik ook binnenkort polijsten.

De benzinetank is nu helemaal gecoat van binnen, maar ben helaas met een ongelukje wel mijn tanksticker kwijt (helemaal uitgeveegd).
Heb vandaag gelukkig een mooie vervangende gevonden, dus die gaat er zo spoedig mogelijk op en dan laat ik de stickers onder de blanke lak zetten.

En algelopen dinsdag [b]18 [/b] onderdelen naar de spuiter/poedercoater gebracht en kreeg gister al een belletje dat klaar was. Dat is dus pas service in 3 dagen.

Het spul ga ik dinsdag ophalen, dus ik ben erg benieuwd of het een beetje strak is geworden. Voor het bedrag wat hij noemde, mag het toch wel heel strak zijn .

————————————————————————————————————————-

Wo Sep 20, 2006 10:32

En de foto’s:


restauratie-deel-2

Al het gepoedercoate spul. Mis nog 1 onderdeel van 18.

In ding is hier gespoten, zoek maar welke!


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

De carterkappen zijn dus toch wel gepoedercoated. Wel retestrak geworden!


restauratie-deel-2

Dit is dus als enige gespoten.


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

Het frame totaal


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

125 slede verstevigd! Zitten nu vette hoeken onder gelast zodat de slede nu alleen al stevig zit.
Het zat voorheen aan de motorsteunen vast, maar met dat poedercoaten is dat ook niet meer mogelijk.


restauratie-deel-2

Het wordt straks dus zo bevestigd. Waarschijnlijk ook nog eens kans op minder trillingen, omdat de motorsteunen nu weer functioneel zijn.

En dan de brandende vraag..Wat kost dit nu allemaal bij elkaar?

Alles wat je hier ziet is gestraald, hoogglans poedercoat en ook nog eens blanke lak. En voor de blanke lak maakt het vrij duur.
Voor mij koste het €350,- , maar het is gewoon topwerk wat die gozer aflevert! Ze kunnen zelfs metallic in elke kleur poedercoaten, heb gister een resultaat gezien, maar is eigenlijk gewoon strakker dan spuiten, niet normaal meer!

Dit is de website, heb al gezegd dat ik voor hem even reclame ging maken: http://www.alderscoatings.nl/ Dus wil je goede service en kwaliteit en je spullen in 3 dagen terug? Ik mis nu namelijk mijn radiateurstrip nog, hij had perongeluk onderdeel verwisseld, kan ik gewoon vandaag ophalen, is in 1 dag klaar

En deze week gaat al mijn verchroomwerk per post naar Metamorfose Chroomtechnologie. Ik ben zeer benieuwd wat de kwaliteit van het chroom straks is.
Ze verzekeren mij 100% chroom en zou in 2 a 3 weken klaar zijn. Kijk dat zijn de betere!

————————————————————————————————————————-

Za Sep 23, 2006 18:58

Update:


restauratie-deel-2

Hier enkel fotootje om te laten zien hoe je letters weer mooi blank krijgt.

Eerst alles zorgvuld afgeplakt. En later vlak bij in de buurt extra veel tape gedaan.


restauratie-deel-2

En dan met de kleine vijl alles voorzichtig wegvijlen. Je ziet dat het al mooi blank is.


restauratie-deel-2

En dan even met waterproof 400 schuurpapier de krassen van de vijl er helemaal eruit schuren. En dan krijg je dit resultaat, nog mooier dan vroeger uit de fabriek .


restauratie-deel-2
En al een klein stukje begonnen met opbouwen.
– T-stuk is gemonteerd
– Typeplaatje met nieuwe klinknageltjes weer netjes vastgezet

Verder ook nog met de motorsteunen bezig geweest, maar de nieuwe rubbers zaten er uiteindelijk niet helemaal lekker op. Dus volgende keer weer verder !


restauratie-deel-2

En van de week nog het achterspatbord gepolijst. Die is er helemaal van opgeknapt, hij was toch vrij dof.

————————————————————————————————————————-

Ma Sep 25, 2006 11:28

Zo..het spul wat verchroomd moet worden is zojuist op de post gedaan.
– 2 onderpoten
– 2 koplamporen
– 2 knipperlichtenstangen voor
– knipperlichtstang achter
– Verstevigde kentekenplaathouder
– Remstang
– 8 kleine accesoires voor de remstang

Moet half oktober toch allemaal weer terug zijn!

————————————————————————————————————————-

Wo Sep 27, 2006 19:08

Ik heb overal waar schroefdraad is een oude bout gedraaid. Maar of dit nu echt wel perse moet, ik betwijfel het toch. Er zijn er ook genoeg die het niet doen. Was zelf ergens ook 1 vergeten en het schroefdraad is gewoon perfect gebleven.


restauratie-deel-2

En waar vorderingen vandaag geboekt.

Die rubbers onder motorsteunen zijn wel rot imitaties zeg. Heb het er 10 keer opnieuw omheen gedaan, maar steeds zat het rubber scheef in 1 motorsteun. Heb uiteindelijk zo goed mogelijk erop gekregen en maar klein stukje rubber eraf gesneden. Maar het zit verder nu allemaal prima

En de verchromerij Metamorfose Chroomtechnologie is al lekker bezig met de spulletjes, dus dat gaat ook lekker vlot

————————————————————————————————————————-

Ma Okt 09, 2006 17:34

Goed nieuws vandaag!

Metamorfose Chroomtechnologie belde dat het verchroomwerk al klaar is. En dat in 13 dagen. Dat doet niemand na in nederland

Alleen 1 maar…. blijkt als hun het weer opsturen ze een rekening moeten maken en er dus ff btw bijkomt. En ja op zo;n bedrag is dat ruim 40 euro en nog 6 euro verzendkosten, bijna 50 euro dus meer

Dus ik ga het wel proberen deze week op te halen. Dat wordt dus ff 315km rijden, en dat wordt het precies 24 euro aan benzinekosten. Ik ga het wel lekker ophalen!

————————————————————————————————————————-

Wo Okt 11, 2006

Zo zeg…na 306km rijden toch nog het verchroomspul binnen

Erg leuke zaak die Metamorfose Chroomtechnologie. Je wordt er echt goed en serieus geholpen!

Hier de foto’s:

restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

Lastig op om chroomwerk altijd mooi op de foto te zetten. Alles is echt perfect, alleen de kentekenhouder niet. Deze kunnen ze bijna niet beter krijgen, hebbben ze ook grotendeels gestraald.

Verder zijn vooral de koplamporen en de onderpoten echt retestrak. Ze hebben gezorgd alles wat je ziet helemaal gaaf is, aan de achterkant kan er nog wel eens een ruwer stukje zitten.

Het schroefdraad van de remstang heeft hij nog even voor mij ontchroomd, want de moeren kunnen er nu voor geen mogelijkheid op. Na het ontchromen kan het nu al beter. Nog even de tab eroverheen draaien en dan moet het toch wel goedkomen.

Ik ben zeker dik tevreden zeker dat het zo snel kan.

Ik moet nog van de ene spuiter de tank terug krijgen en van de andere spuiter/coater nog de 4 plastic framekapjes.
Dan heb ik alles terug en kan ik helemaal starten. Hoewel ik nog enkele onderdeeltje nog nieuw moet hebben, zoals de as waar het rempedaal aanzit

Ik heb niet erg veel tijd en ik ga denk ik het in kleine stukjes opbouwen. Straks herfstvakantie kan ik wel lekker veel opbouwen

————————————————————————————————————————-

Vr Okt 13, 2006 21:41

En na een aantal weken weer de tank terug!


restauratie-deel-2

Is echt superstrak gespoten. Alle stickers zitten nu stevig onder de blanke lak. En nu een nieuwe tanksticker (vorige was vergald door de coating)
En een verse coating zit erin + zit een nieuwe benzinekraan erop.

De tank is helemaal klaar voor gebruik

————————————————————————————————————————-

Za Nov 04, 2006 17:39

Vandaag eindelijk weer eens wat kunnen doen!


restauratie-deel-2

voorvork had ik al in elkaar kunnen zetten. Vandaag gedaan
– voorwiel erin
– achterbrug erin
– achterwiel erin

restauratie-deel-2

Compleet nieuwe chromen voorkant, alleen wat vette vingers nog erop.


restauratie-deel-2

Alleen nog nieuwe bouten voor achterveren bovenin, maar had niet meer zulke lange in rvs.

En uiteraard moet er nog van die mooie imitatie veren erop, maar daar heb ik nog even niet het geld ervoor

Maar het gaat er al een beetje op lijken!

————————————————————————————————————————-

Wo Nov 08, 2006 17:57


restauratie-deel-2

Een echte weltmeiser 2006 dop

Neemaar, ik had een chromen tankdop met slot besteld en betaald. Maar kreeg deze binnen, maar ze sturen gelijk alweer één met slot op!


restauratie-deel-2

Maar wel met wat mazzel een RVS remas gekregen. Hij zit al gemonteerd, maar is echt perfect!

Weer klein stukje verder vandaag, de spatborden zitten er al op en nog wat kleine dingen. Maar ik kom nu opeens wel erg veel boutjes tekort. Dus heb even weer een hoop leuke rvs en gegalvaniseerde dingen gekocht!

En update van de spuiter. De framekapjes waren dus gespoten, maar er schenen enorme krassen in te zitten. Dus hij heeft alles opnieuw staan schuren en schijnt nu gespoten al beter te zijn

————————————————————————————————————————-

Vr Nov 10, 2006 11:38

Zo een stukje vakwerk weer binnen

Wat zijn die zijkapjes mooi geworden zeg! Superstrak en lijkt nu vanaf een afstandje alsof het van metaal is


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2
]


restauratie-deel-2
]

Lijkt op de eerste foto als het geribbeld is, maar komt denk ik door de lichtinval. Hij is zoals je ook op foto 2 kunt zien zeer strak!

Dit waren de laatste onderdelen die ik nog terug moest krijgen. Moet nu alleen nog voor een nieuw setje achterveren en ik wil nog de orginele spiegels erop.

————————————————————————————————————————-

Za Nov 11, 2006 17:26


restauratie-deel-2
[/url] [b]Klik op de foto voor een grote foto en details[/b]

Weer een stukje verder.
– Spatborden gemonteerd,
– bobine zit al
– kentekenhouder is al compleet met bedrading gemonteerd

Ben zelf erg tevreden met het resultaat!

————————————————————————————————————————-

Wo Nov 15, 2006 18:16


restauratie-deel-2

Zundapp overzicht. Compleet chromen remsysteem nu. En ik ben aan de bedrading begonnen (flink werk)


restauratie-deel-2

De nieuwe (orginele) handels zitten erop, staan echt prachtig!


restauratie-deel-2

Chromen remstang staat een stukkie beter.


restauratie-deel-2

Het blok helemaal af!


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

Carterdelen ook weer helemaal fris, ziet er nu van buiten ook weer helemaal als nieuw eruit!

————————————————————————————————————————-

Za Nov 18, 2006 19:11


restauratie-deel-2

Zo vandaag de bedrading achter de kap aangesloten. Viel niet mee, was zonder schema niet gelukt denk. Hoef nu alleen de accu en de knipperautomaat aansluiten er erin bouwen.

Verder het blokkie erin gehesen. Maar wat problemen met de slede, het lijkt wel of deze scheef zat, want de bout paste er voorin er maar niet in. Met het blok opkrikken stond er teveel spanning op en heb besloten het wat uit te boren. Nu zit het blok ook netjes en zogoed als niet onder spanning, anders zou wel eens door het gestamp de slede af kunnen breken

————————————————————————————————————————-

Zo Nov 26, 2006 13:19

Weer een update van gister


restauratie-deel-2

Het radiateur spul hangt er ook weer op. De radiateur hangt nu gelukkig niet zo scheef meer, dit komt voornamelijk door koelslangen.


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

De koppeling gaat nu echt uitermate soepel met de nieuwe handel en kabels, echt heerlijk!

Ook wel geinig dat er bijna geen verschil is tussen het gespoten werk (radiateur bv) en de beuges die gepoedercoated zijn.

————————————————————————————————————————-

Za Dec 02, 2006 18:00


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

Het blok heeft extra aarde. Netjes hierop aangesloten en de draad zit aan de andere kant op het frame aangesloten.


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

Jammer, dat het schroefdraad gewoon niet kan worden verchroomd. Dit was dus wel gebeurd, maar dan wordt het veels te dik.
Maar kleine dingen zijn gelukkig wel erg mooi gelukt!


restauratie-deel-2

Alle bedrading zit nu aangesloten. Het zijn nu alleen nog de wat grotere dingen erop zetten.

Vandaag nog diverse schroefdraden opgetapt, dat is dus ook weer lekker fris

————————————————————————————————————————-

Di Dec 12, 2006 17:07


restauratie-deel-2

De nieuwe veren zitten erop! Zijn echt prachtig en deze veren tenminste. De oude waren enorm stug.


restauratie-deel-2

Heb het bij de remstang ook makkelijk opgelost. Stukje benzineslang en een mooie rvs afsluitmoer erop.


restauratie-deel-2

De gespoten framekapjes zien er ook erg mooi uit. Ziet er veel beter uit dan die matte dingen.


restauratie-deel-2

Opzich is hij nu helemaal af. Tank, zadel e.d. zit erop.
Alle vloeistoffen erin gedaan (olie, koelvloeistof, benzine). Hij starte perfect en draait lekker. Alleen werkt 1 knipperlicht kant niet. Moet enkele elektronica nog nalopen.

Alleen nog het voorremsysteem monteren en dan weer een eerste testrit maken!

————————————————————————————————————————-

Ma Dec 18, 2006 21:31

Heb je even? Het zijn wel wat grotere foto’s om de details wat beter te zien (deze foto’s staan ook in de fotogallerij).Ik moeten alleen nog aan de orginele spiegels zien te komen.


restauratie-deel-2

Let niet op de tank. Hier staat nog veel vocht/dauw op.


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

De slede aan de onderkant


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

Alleen nog even de voor- en achterrem afstellen en dan eens een ritje proberen. Schakelen doet ie volgens mij al perfect.

Maar wat vinden jullie van het eindresultaat?
Ben zelf erg tevreden, hoewel ik de blokbouten wel graag zou willen vervangen door rvs-exemplaren, maar verder is elk detail wel netjes vind ik

————————————————————————————————————————-

Vr Dec 29, 2006 16:33

Vanmiddag was lekker droog, dus ik ben even een stukje gaan proberen!

Maar ik kan iedereen met een 125cc aanraden de slede niet aan de mototsteunen te houden. Het rijdt verrassend lekker, had niet verwacht dat de trillingen zoveel minder werden!

Er zit een nieuwe ulo-box van zundappharry in, maar het ding laadt gewoon voor geen meter op. Als de motor aanstaat brandt alles prima, maar zodra de motor uitgaat en je het contact weer aanzet brand er helemaal niks. Daar schiet ik dus niks mee op, want zo had ik het eerst ook. En daar gaat dus 42,50

————————————————————————————————————————-

Za Jan 27, 2007 15:49

Weer even wat zitten knutselen:


restauratie-deel-2


restauratie-deel-2

Niet zo’n heel goede foto om indruk te krijgen, maar het zit erg netjes.

————————————————————————————————————————-

Di Feb 13, 2007 11:59

En de allerrrrlaatste nieuwe spulletjes. Nu stop ik er mee!


restauratie-deel-2

Nieuwe verzinkte blokbouten voor het 125 blok. Deze glimmen best lekker! En remlichtschakelaar, ziet er ook beter uit dan die imi dingen! En moer en busje om de spiegels te klemmen.


restauratie-deel-2

En orginele bumm spiegels voor de touring. Echt hulde dat massink dit gewoon kan leveren, echt top!

Deze kan ik in de handels klemmen en een ze zijn zo speciaal omdat ze bijna geen steeltje hebben, dus de motorfiets wordt er amper breder van.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *