Restauratie Touring Deel 3 [2008-heden]

In dit derde  deel kan gelezen/bekeken worden hoe een dubbelschijfs voorrem wordt gemaakt en tevens wordt mijn 125 blok aangepakt en  getuned.
Elke foto is weer klikbaar gemaakt!

————————————————————————————————————————-

Ma Feb 04, 2008 21:47

Ik heb de afgelopen maanden alles kunnen verzamelen voor het lopende projectje: een dubbelschijfs voorrem.
Hier een aantal foto’s van hoe ver het ondertussen al is!


restauratie-deel-3

Remleiding is ca. 88cm, en dat haal ik prima met mijn touringstuur.


restauratie-deel-3

Ik heb zelfs een nieuw grimeca rempomphuis gekocht en een nieuwe plunjer. Ik moet alleen het deksel en mijn handel even overzetten.
Is alleen nog bij massink orgineel te verkrijgen!


restauratie-deel-3

Ook de schijven en imitatieklauwen zijn van massink


restauratie-deel-3

Het wiel is al helemaal afgedraaid en afgelast. Tevens ook nog gelijmd en geperst!


restauratie-deel-3

Het is overigens een strakke voorvelg, heeft geen slag.


restauratie-deel-3

Vanmiddag even geboord en schroefdraad getabt voor de remschijf


restauratie-deel-3

En hier de schijven gemonteerd. Ziet er al prachtig uit of niet?

Verder wordt de cilinder momenteel getuned. Deze wordt ookopgeboord naar ca 130cc, nieuwe zuiger, nieuwe nikasilwandje erin.
Ik heb ook nog een orginele mikuni 28mm besteld, deze moet direct op het spruitstuk komen. Ik ben erg benieuwd hoe dat gaat lopen!

Verder is het de bedoeling dat de velgen opnieuw gecoat worden. Het moet iets donkerer goudkleur worden en dan metallic gecoat.
En uiteraard wordt een orginele poot omgelast dat moet nog even verchroomd worden.

Hopelijk haal ik het voor de volgende maand.

————————————————————————————————————————-

Za Feb 09, 2008 20:30

Weer lekker geknutseld vandaag!


restauratie-deel-3

Van de week hadden Eddy en ik al een plaatje gemaakt waar het verdeelstuk van de remleidingen opkomt. Vandaag gepolijst, uiteindelijk na een hoop tijd toch helemaal strak gekregen.


restauratie-deel-3

En dan wordt uiteindelijk het verdeelstuk erop geschroeft en ook de claxon.


restauratie-deel-3

En zit het netjes op het T-stuk vastgeschroeft


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3

Veel meetwerk uiteindelijk ook kilometerteller erin


restauratie-deel-3

Het wiel zit al redelijk recht. Nog een enkel busje draaien en dan kan straks de klauwbevestiging gelast worden.

Dus het schiet alweer lekker op

————————————————————————————————————————-

Di Feb 12, 2008 23:11


restauratie-deel-3

FF nog een nieuw luchtfiltertje gemonteerd. De oude leek nog wel de orginele, ook flink vies. Met deze frisse loopt hij gelijk al harder denk ik


restauratie-deel-3

En hier mijn nieuwe rempomp compleet!

Gelijk even het remsysteem op druk gebracht. Is al redelijk gelukt, blijft altijd een rot karwei om ook die lucht eruit te krijgen.

Verder nog een mooie [u]orginele[/u] mikuni 28mm gescored, die ligt nu lekker in de cilit bang te dopperen.
Foto komt eraan als die ook weer helemaal blinkt

————————————————————————————————————————-

Wo Feb 13, 2008 00:19


restauratie-deel-3

Altijd leuk zo’n carb helemaal uit elkaar. Alles is weer lekker schoon en fris.

————————————————————————————————————————-

Do Feb 14, 2008 17:49


restauratie-deel-3

Zo is de carb weer compleet : Alleen nog de messing delen even oppoetsen.

En ik kreeg de als enige de gasnaaldhouder er niet uit. Maar geeft opzich niet echt, zolang het daarin maar goed schoon is.

————————————————————————————————————————-

Zo Feb 17, 2008 12:19

Spiegeltje aan de wand, wie glimt het meest van zundappland….


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3

Zo en de rechterpoot is ook klaar.

Het is nu vooral wachten op tuner, verchromer en coater. Ondertussen heb ik nog mijn RVS achterspatbord gepolijst, heeft nu glimfactor 100 .
Verder nog van een plastic kapje de bevestiging aan de onderkant gepolyesterd. Kilometerteller heb ik nog bekeken, die moet het ook gaan doen.
En verder nog een oud ks80 rempedaal verzaagt/gelast zodat die nu mooi past en niet meer tegen mijn uitlaat aankomt. Ligt ook bij de verchromer. Was tevens een mooi proefobject om wat te lassen.

————————————————————————————————————————-

Wo Mrt 05, 2008 12:35

Ik heb mijn velgen weer opgehaald. Zie het resultaat van metallic gecoat:


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3

In de zon zie je de mettalic deeltjes heel erg goed.


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3

De kleur is denk ik wel iets donker dat eerst (is ook wat orginelere kleur). Maar de glans is echt velen malen meer!
Ik zal morgen wel even een foto van het oude voorwiel erbij maken.

————————————————————————————————————————-

Wo Mrt 05, 2008 23:09

En hoppa, ook mijn verchroomwerk vandaag binnen!


restauratie-deel-3

De kenner ziet dat dit ooit lelijke ks80 rempedaal verbouwd is. Er is een extra stuk tussen gelast zodat hij wat breder is geworden en weer een stuk teruggebogen. Als het goed is komt het nu niet meer tegen mijn uitlaat aan!


restauratie-deel-3

Mag wel even gezegd worden dat Metamorfose Chroomtechnologie super heeft gedaan. Gewoon in week terug!

Ik stond verbaasd, had het nog niet deze week verwacht! Maar dat wordt de komende dagen dus lekker vooruitgang boeken.

————————————————————————————————————————-

Za Mrt 08, 2008 18:59

Zo..wat gaat het weer heerlijk. Gelijk tijd voor foto’s!


restauratie-deel-3

Achterwiel helemaal klaar


restauratie-deel-3

Voorwiel helemaal netjes erin. Het is zo mooi uitgemeten dat er niks uitgevuld hoeft te worden. Kilometerteller ook mooi weggewerkt!


restauratie-deel-3

Totaalbeeld


restauratie-deel-3

En de nieuw cilinder terug. Nu ongeveer 130cc


restauratie-deel-3

Ook nieuwe nikaseal wandje erin.


restauratie-deel-3

En tevens getuned.


restauratie-deel-3

Nieuwe zuiger aangepast voor de 130cc uiteraard.


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3

En zo ligt het blokje er al bij. Van de week dus alles weer in elkaar bouwen en dan de zundapp afbouwen

————————————————————————————————————————-

Za Mrt 15, 2008 16:57

Even weer een update, zo staat het dappje er nu bij:


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3

Eigenlijk alleen nog framekapjes erop, koelvloeistof erin.

Net nog even bij de motorsloop een mooi (beter) rubber voor achter mijn carb gescored. Dus die ook nog even erop zetten.

Dus vanavond gaat er gestart worden!

————————————————————————————————————————-

Zo Mrt 16, 2008 11:21


restauratie-deel-3

Gisteravond is ie weer uit elkaar geweest helaas…

Zat toch nog iets niet goed, dus even als een beest tekeer gegaan. In mijn eentje had ik binnen 20 min weer het blok in mijn handen en open.
Daarna met z’n 3-en hadden we hem ook zo weer in elkaar en konden we toch nog gaan starten om een uurtje of half 11

Maar tot nu toe lijkt alles succesvol, dubbelschijf lijkt het perfect te doen. Slangen zitten even buitenom omdat hij anders niet kon inveren.

De cilinder klinkt ook flink fel, maar er zit nog afstelwerk aan, aan zowel de onsteking en de nieuwe carb. Even kijken of hij deze week op de testbank afgesteld kan worden, is ie gelijk optimaal.

————————————————————————————————————————-

Do Mei 15, 2008 22:35

Zo, na 2 maanden maar weer eens update-en. Er is gebleken dat de nieuwe cilinder zonder membraan gewoon niet goed loopt onderin en het was ook tevens een gezeur met die oude mikuni’s carburateurs. Dus vandaar deze nieuwe verbeteringen!

Er zijn ditmaal een 3 dingen vernieuwd/verbeterd

– orgineel 4 kleps (carbon) 125 membraan
– uiteraard nieuwe zuiger (aangepast voor membraan)
– Koso 30mm carburateur
Vanavond de laatste hand eraan gelegd en niet geheel voor niks gedaan!


restauratie-deel-3

De gloednieuwe Koso 30mm (vlakschuif), wordt zeer netjes geleverd. Met gelijk verschillende stationair- en hoofdsproeiers en bevestigingmateriaal en zelfs nog een handleiding(kje)


restauratie-deel-3

Luchtfilter aanvoer enorm verbeterd, is nu zo’n 45mm gat. En het membraan + aangepaste spruitstuk is mooi te zien.


restauratie-deel-3

Alles gemonteerd, past uiteraard maar weer net


restauratie-deel-3

Het resultaat: gewoon in 1 trapje lopen en een fantastice gasreactie! Dankzij het membraan kan het ook erg laag stationair in toeren lopen (1000tmp). En de boel is nog niet eens afgesteld.

————————————————————————————————————————-

Ma Mei 19, 2008 23:43

Vanavond weer op de testbank…en alles lekker afgesteld nu! al een 142 sproeier in de koso 30mm. Ontsteking staat nu ook goed afgesteld.

De boel wordt nu totaal niet meer zo heet als eerst!

En de grafiek liegt er niet om, bijna 18pk op het achterwiel!!


restauratie-deel-3

Had niet verwacht dat het zo goed zo lopen, met de boysen pijp had ie er ook nog 16,5pk op het achterwiel! Helemaal niet verkeerd en orgineel/vroeger had ik er 14.

Dus dik op vooruit gegaan en loopt als een kogel nu! Morgen filmpjes plaatsen

————————————————————————————————————————-

Wo Jun 25, 2008 21:38


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3

En de nieuwe zelf gemaakte expansie uitlaat met rvs demper. Heeft hiermee ongeveer 1,5 pk meer vermogen vergeleken met de boysen uitlaat. Hiermee wordt dus de ca. 18pk op het achterwiel gehaald!

————————————————————————————————————————-

Di Jul 27, 2008 11:44

Bij de ijselmeerrit van afgelopen juni werd mijn machine erg warm. Vandaar dat al naar een andere oplossing had gezocht voor een andere radiateur.
Het bleek bij mij zoektocht dat de radiateur van een 537 (ks80 super) de aansluiting niet links, maar rechts zit.


restauratie-deel-3

Hier is het verschil mooi te zien. De radiateur dop is zelf ook wat kleiner. Verder zijn de afmetingen nagenoeg gelijk. De 537 radiateur is net iets breeder.


restauratie-deel-3

Even weer strak gespoten.


restauratie-deel-3


restauratie-deel-3

En ik heb een 80cc koelslang gebruikt, alleen moest deze even gespiegeld worden.


restauratie-deel-3

En zo zit het uiteindelijk gemonteerd, niet gek toch?


restauratie-deel-3

Er gaat in de koelslang ongeveer 100ml koelvloeistof. Dat betekent dat er ongeveer 10% extra koelwater en -vermogen dus is. Ik denk dat de doorstroming ook wel beter wordt dan zo’n klein slangetje.
Ik heb nog geen grote rit gereden, maar tot nu toe werd die nog niet zo heet! De onsteking staat nu ook op z’n allerlaatst om op die manier iets meer vermogen op top te krijgen en wordt de cilinder ook gelijk ietsje meer heet.

Momenteel heb ik 145 hoofdsproeier in de koso zitten, maar de bougie is wat zwart. Dus ik ga nu naar maatje 142. Even kijken wat dat doet!

————————————————————————————————————————-

di 03 nov 2009, 19:29


restauratie-deel-3

En hier staat een verse te wachten



restauratie-deel-3

Het erom leggen van de band is sneller gebeurd dan het wiel weer erin en eruit halen en gelijk alles schoonmaken e.d.


restauratie-deel-3

Hier een erg vieze en vooral slappe ketting…


restauratie-deel-3

..dus gelijk gespannen.
En hier het prachtige ketting schoonmaak/smeersysteem. Werkt niet alleen op de motorketting goed, maar op de zundapp werkt het ook uitstekend!


restauratie-deel-3

Weer bijna als nieuw de D.I.D ketting


restauratie-deel-3

En het eindresultaat! Staat weer klaar voor het nieuwe seizoen dus

Verder nog TODO:
– voorvork uit elkaar halen
– stalen remleidingen aanschaffen en deze monteren

Dus binnenkort weer meer nieuws

————————————————————————————————————————-

2 comments on “Restauratie Touring Deel 3 [2008-heden]

  1. andre van den beld zegt:

    Hallo meneer, mijn naam is andre ben op zoek naar led lampjes voor mijn zundapp,
    6 volt 5wat ba15 weeet u misschien een adres waar ik die kopen kan .
    Alvast bedank voor de moeite.
    Gr andre.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *