Suzuki TL1000s

Na ruim 2 jaar op mijn RF600R te hebben rongereden vond ik het wel eens tijd voor wat anders. Ik heb al veel langer naar Tl1000’s gekeken op het internet. Het stoere uiterlijk sprak me wel aan en het geluid van een dikke v-twin 2 cilinder is weer helemaal wat anders.
Totdat ik op internet bij Ruudmotoren (zit hier vlakbij) een mooie TL1000s uit 1997 zag. Toch maar even kijken dan en van het 1 komt het ander…een proefrit natuurlijk. Maar toch was ik wel snel verkocht zeg, het enorm koppel wat je tot je beschikking hebt….

Dit was toch wel de reden om eens de TL1000 aan betere blik te onderwerpen. Maar werkelijk ziet er in topstaat uit, zitten al mooi dikke carbon uitlaten op, voor mooie stalen remleidingen, hij klinkt heel erg goed en ook nog eens scherp geprijsd. En dat met garantie!
Na het één het ander hebben nagedacht en gekeken of de nodige modificaties waren uitgevoerd (dat de motor bijv nu wel goed op temp. komt) toch de knoop doorgehakt en de motor gekocht.

Het rijdt echt totaal anders dan de 4-cilinder-in-lijn RF600R. Onder de 3000 toeren wat onrustiger, maar daarboven bere sterk en je schiet meteen naar voren met het super krachtige koppel. Het rijwiel gedeelte is en rijdt al heel anders, een USD voorvork en een aluminum frame om als voorbeelden te geven. Kort omschreven: Mooie stoere supersport motor!


De technische gegevens:
Fabrikant Suzuki
Model TL 1000 S
Jaar 1997
Categorie (klasse) Sport
Motor
Motorinhoud 996 ccm
Mortor Type V-type, 2 cilinders
Slag 4takt
Kleppen per cilinder 4
Starter Systeem Electronisch
KoelSysteem Vloeistof
Powertrain
Versnellingen 6 speed
Chassis/Suspension/Brakes
Voorremmen Dubbele schijven
Achterremmen Enkele schijf
Dimensions
Zit hoogte 835 mm
Droog gewicht 185 kg
Performance
Maximale vermogen 125.00 PK
Maximale kopplen 105.00 Nm op 8000 RPM
Vermogen/gewicht verhouding 0.6 PK/Kg
Top snelheid 260 km/h
0-100 km/h 3.3 seconds

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *