Rijtest Zündapp KS 125

Uit bma 08/02 – van Andy Schwietzer

Wie denkt met slank en eenvoudig het werken KS 125 vanaf 1972 van opgeblazen – omhoog zo verkeerd ligt de kleine motorfiets, niet bij allen. Hun wortels zijn aan de klasse van het alcoholische drankglas met de snelle „ bromfietsen ”.

Zündapp, zodra één van de grootste motorfietsproducenten, aan de motorfietscrisis van het eind van de jaren vijftig slechts door de concentratie op jaren ’50-klasse en bromfiets ontsnapte. Van de kleine motorfiets werd KS 50 1963 KS 75, die 1965 KS 100 volgde. Met een uitgeboorde motor 100er en een volledig nieuw chassis verraste die Beieren op IFMA (internationale fiets en motorfietstentoonstelling) in de herfst van 1970 in Keulen. KS 125 had zich ontwikkeld.
KS worden geroepen sinds 1965 alle motorfietsen van Zündapp. De samentrekking verwijst naar de legendarische „ Kardan sport ” – machines en van de jaren ’50jaren ’30. Ketting-gedreven Zweitakter van de moderne tijden had om het even wat evenals bulligen kS-Boxern, maar misschien geen wie moet op dat ogenblik gedacht hebben dat Zündapp en „ tot KS ” in elk geval samen behoort.

KS 125 droeg te verkeerd minstens niet de achternaamsport. Met 25% had meer capaciteit dan KS 100 het 50% meer voltooiing, d.w.z. 15 PK. Tezelfdertijd had Doppelschleifenrahmen die vele jaren in het gebiedstoevluchtsoord wordt getest het kader van de druk gietende backbone vervangen. Was niet eerst optisch boven elke twijfel slechts en verstrekte met betrekking tot goede de lenteelementen, geklügelten de detentionable productiestadia en uit leidingsmeetkunde van de achtste litermachine een weg-koesterend bezit, dat aan prachtig grenste. Met 15 PK en de vijf-cursus doos versnelde KS 125 tot 115 km/h, wat helemaal niet zo slecht vóór nauwelijks 30 jaar was. In de test gecre?ërd het „ de motorfiets ” – de meetapparaten zelfs om te schatten toen aanvang aan het achtergedeelte en, na de wielen op de grond bleven de Sprint van 0 tot 80 in slechts zeven seconden voltooien. Aan de vergelijking: Huidige 125er ligt tussen 10 en 15 seconden voor de zelfde oefening.

Duidelijk dat dergelijke motor en chassiskwaliteiten niet goedkoop waren. Aldus eenvoudig kostte het schijnen KS 125 ongeveer tien percenten een meer dan aufwändige zweizylindrige Viertakthonda met 125 ccm. Met slechts kasteel toonde de ring – test van het tijdschrift „ de motorfiets ” KS 125 nochtans ronde tijden met besnoeiingen rond 100 km/h, die nog vandaag op op de heuvelige cursus met 78 krommen indruk maakt.
Goed dat de test niet bij duisternis plaatsvond. Met zijn speed-sensing zes-volt van 35 lichte Watts kon kleine KS op dat ogenblik winnen geen bloempot.

Aan het eind van van 1972 was gekitzelt de motor nog een andere klein, zodat nu volledige 17 PK beschikbaar waren en de constant bevende TAC slijpsteenaristocratie optimistische 130 km/h kon wijzen op, wat aan 120 km/h in werkelijkheid beantwoordde. Optisch werd KS met grotere, geschilderde tank, een tachometer en four-fold draaisignalen gerevalueerd.
Who wilde snel zijn, moest niet alleen snel rond de hoeken kunnen drijven om de kwaliteiten van de machine, maar ook altijd met een oog op „ te gebruiken pofeligen ” (ozon E. Leverkus) de tachometers loensen om Zweitakter met (truc) stemming te houden. Tussen 5000 en 7500 t/min explodeerde de prestatieskromme formeel en nam snel van 6.5 toe tot 17.6 PK. Dat leidde natuurlijk tot het feit dat bummelige de progressieve beweging in de stijl van Softchopper van vandaag bijna onmogelijk werd. Alle of niets werd genoemd de deviezen! Welke verhoogde consumptie en slijtage onvermijdelijk naast een doordringende huilende klei/een toon met zich bracht.

Het was duurzaam niettemin genoeg om hun ruiter aan het werk of in de zomer in de afstand ook dagelijks te vervoeren. Hun districts verkeer-armen, kurvige centrale bergwegen bleven, waar één of andere trotse Superbiker van „ de zingende zaag werkelijk „ werd ” in de binnenlandse kromme ” defect was. Maar men moest van het echt houden, schrille rode van München. De brandstofconsumptie was niet eergisteren absoluut met ongeveer 5 l aan 100 km van pasteboard en funzelige het zes-volt licht evenals de schemerigere schakelaar met „ donkere onderbreking ” van. In de vereniging met de eerder harde opschorting en ondanks rubberopslag bleef KS 125 altijd voelend merkbare trillingen de keus van fulls van zaden, de gewilde voltooiing.

De model zorg gaf in detail het voor Zündapps grootste. Aldus plastenen „ Ochsenaugen opgebrachte ” op de einden van het leidingswiel van vier Ulo draaisignalen. Daarnaast nog kwamen een andere één groter achterlicht en een twee liter grotere tank.
In dit land waren degenen op dat ogenblik geen grote zaken 125er, unthrottled de rol van gehouden Leichtkrafräder van vandaag jaren ’50 snelle tot 90 km/h. Één betaalde de verzekering na capaciteit, en daar kostte een 175er het zelfde als 125er. De populairste klasse was op dat ogenblik nog 250er, die spoedig van 27 PK zouden moeten worden vervangen van het uitvoeren van 400ern en 500ern. De verkoop van KS 125 liep nog tot 1977, dan kwam de scheiding in vorm van KS 175, gingen die met grotere capaciteit, kleiner aantal revolutiesniveau en vloeistof die een stap koelt naar kleiner milieueffect en voor nieuwe 17 PK werd de klasse naar maat gemaakt. De renaissance van 125er-Klasse zou geen Zündapp door het faillissement 1984 niet meer en ook moeten ervaren de habitat voor zodat geeft een wilde 125er het waarschijnlijk niet meer: Zulk een hete oven van „ de zekering en apparatentechniek ” met markigem huilende klei/toon, strikt geur en spartanischem comfort zou ontmoeten kon binnen de opgewekte kopers van vandaag van het verkeerslandschap noch vreugdevol noch officiële obligingness tellen…

2 comments on “Rijtest Zündapp KS 125

  1. teeptossy zegt:

    Bedankt voor de interessante informatie

  2. George van zonderen zegt:

    Zeer intressante informatie, ik heb enkele boeken over zundapp en enkele 125’ers en 2 175 ‘ers maer daar miste toch nog wat leuke feitjes en dit schrijven voegt daar wel wat aan toe.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *