Rijtest Zundapp KS 50

uit bma 12/02 – van Andy Schwietzer

Zündapp, zodra één van de grootste motorfietsproducenten van Duitsland, was blijven zijn modelpallet verplaatsen die vanaf 1956 ooit naar kleine en kleinste capaciteit begint. Na juffrouw met een klein autoproject, 1959 en de volledige productieverkeerde opstelling in het vroegere takwerk München hield de productie van motorfietsen van de Trophy reeks die aan de verkoop van Nürn van de installaties 1963 wordt gebeëindigd van de bergerouder, grote scooters Bella reeds zich nog twee jaar in het programma langer.

Maar Zündapp had snel de kansen van de jaren ’50-conceptie en het kleinste capaciteitssegment erkend. Aanvang vanaf 1953 één aangeboden aan combi MON km 48. Dat was een hulpmotor voor fietsen. Van dit één ontwikkelde combinice, die één van de eerste bromfietsen op de Duitse markt was. De hogere behoeften van de kopers en weglating onredelijke 33 van de kggrens voor bromfietsen leidden aanvang vanaf 1956 tot combinice 422. Met transmissie met drie gangen, belden al wielopschorting en een Zentralrohrrahmen, die een staartdeel van gegoten Al matrijs bezaten, dit een nieuw tijdvak van de jaren ’50 Zündapp. Dit chassisontwerp indien Zündapp tot het eind van jaren ’50-productie 1984 van nu af aan gelovig blijft.

De bromfietsen werden vervangen ten het gunste van jeugdkopers spoedig van de kleine motorfietsen. De kleine motorfietsen waren een specifiek GermanAustrian voertuigsoort, de waarvan enige beperking op het piekafwijkingsgebied van 50 ccm legt en die aan rijbewijs van klasse IV zou kunnen worden gedreven die eenvoudig door 16-Jährigen met dat kan worden verworven. De kleine reeds uitgebreide motorfietsmarkt spoedig en de concurrentie tussen de aanbieders voorzagen een undreamt-of verhoging van de wegprestaties, die met grote technische revaluatie van de voertuigdetails begeleidden. Meer dan 2.3 tot 6.25 PK die vanaf 1970 de verhoging van output beginnen gingen! Eveneens groeiden de remmen en ook het aantal toestellen van drie op vijf.
Rond beperkingen van de wetgever om Duitse en Oostenrijkse kleine motorfiets te verhinderen keurden de aanbieders definitief 1970 op 6.25 PK als maximumgrens goed voor hun jaren ’50. Bovendien slechts hing Maico niet het aan, had niet de marktbetekenis van grote drie. Deze voltooiing voorzag reeds een punt van ronde 90 km/h, die vaak bovenmatige eisen van het risico-blije Kereltje maakten. Drie waren jaarlijks van tien loodsen KKR in of – vaker nog – waren van ingewikkeld ongeval te beschuldigen!

Vanaf 1970 voor de klanten langer hoofdzakelijk met opmerkelijke wegprestaties vocht men niet, maar de optica en het technische materiaal waren vaak essentiële aankoop. Voor de volledige kleine motorfietspallet was zuiger-gestuurde Zweitakter typisch. Met 39 mmboring en 41.8 mm had de slag alle motoren de zelfde slag en boringsverhouding. Typische Zündapp was Ziehlkeilgetriebe met goede reden lange werkende wegen en vijf cursussen. Sinds 1963 bezaten alle kleine motorfietsmotoren een zuigerring in l-Ontwerp en het typische drie-huidige spoelen Zündapp. Drie-stroom was het spoelen één van het ruiken van pool van het uitzenden bedrijvenkeukens in de de jaren ’30 ontwikkelde variant van Umkehrspülung, die het een verdere omleiding bij de cilinderrug had toegevoegd. Met Zündapp men op dat ogenblik had gehoopt om het te behandelen DKW patenteert voor Umkehrspülung. Dat derde spoelende Rome positief de beïnvloede voltooiing, slechts later ontdekte één.

Sinds 1972 werd een deel van de kleine motorfietsmotoren met het vloeibare koelen gebouwd en de wind-gekoelde motoren ontvingen langere koelvinnen. Met deze die koelt hij OD wading en de super motoren Therm drie-stroom het spoelen waren nietig, en de technische ontwerpers Zündapp zuiverden klassieke Umkehrspülung. De reclame van Zündapp München, waarvoor voor de jaren ’50 die getoond adverteren verantwoordelijk van managerHeinz Kletzke, weinig met dergelijke technische details werkte. De ex ambtenaar Kletzke toonde eerder klant beautifulnesses van Beierse aard potenziellen en SE als de ingezetenen van 1971 in aanbouw van het stadion van München Olympia henswürdigkeiten. Kletzke wilde de klanten aantonen, hoe eenvoudig het met een Zündapp in de afstand moet buigen en met kleine beurs mooie gebieden ook veroveren. Aldus bevond het zich strijdig met de reclame Kreidler, die traditioneel met snelheid, dynamica en sportyness voor klanten vocht. Kletzke hield voor verkeerd, omdat het volgens zijn advies de jonge klanten animeerde aan het senseless drijven. De aantrekkelijke Modellen Zündapp waren commercieel bijna zonder uitzonderingsleerlingen van Zündapp, en ook gebeurde de druk van de omslagen in het eigen huis, zodat alle ideeën moesten snel worden omgezet.

Door vloeibare te koelen voor het eerst gebruikt met een kleine motorfiets in reeks verstrekten de ingezetenen van München een een beeldprojectie/lood vóór de concurrentie, die strakke jaren in de vorm van Hercules slechts later trok. De technisch bouw extra uitgaven waren niet gerechtvaardigd, ook gekoeld niettemin de grootmoedig webbed super cilinders Therm met hoogste ladingen absoluut betrouwbaar. Nochtans zou het geluidsniveau van het wading hij de versies koelt van gelijkstroom kunnen duidelijk worden verminderd. Het mechanische lawaai van de motorbinnenkant werd niet alleen geslikt door het waterjasje, maar in het bijzonder de hoge frequentie Schwirren van de lange koelvinnen, die één probeerde om met rubberelementen in de greep elders te worden, nietig was. Aldus maakte Zündapp een stap naar milieu-vriendelijkheid om niet te om van aan de tegenstanders van de kleine motorfietsen meer argumenten nog te voorzien. Daarom het vloeibare koelen die zonder pomp na Thermosyphonprinzip werkt die van nu altijd aan Hoogste Kleinkraftrad van Zündapp wordt bezeten.

Technisch bezat Zündapp Kleinkrafträder de zelfde chassis zoals Mokicks. Ook was de gehechtheid zoals Telegabel, schilden, tank en zijdekking identiek, terwijl de trommelremmen van 85 km/h kleine motorfietsen 150 mm bezeten diameters van de remring braken. De remmen van 40 km/h onverwachte Mokicks slechts 120 mm mat, volstonden nochtans. Bandgrootte 2.75 – voor 17 bleef identiek met al 50ern en de wielen waren tot de inleiding door schijfremmen onder ruilbaar zich. Ook werd de WC-Motor gebaseerd op het zelfde blok met geïntegreerdeo Fünfganggetriebe zoals dat van de wind-gekoelde kleine motorfietsen. Met koel had spendiert ook KS 50 WC een elektronische ontsteking van de hoogspanningscondensator, die één jaar later de andere kleine slechts motorfietsen hield. Dit maakte het gevoelige en onderhoud-intensieve brekerpunt overtollig en gaf Zündapp op elk ogenblik een sterke Zündfunken.

In de aanwinst waren de parallelle beschikbare kleine motorfietsen met super cilinder Therm, die eenvoudiger materiaal tentoonstelde, enigszins goedkoper. WC ontving een sportily gebogen leidingswiel tot 1974 in plaats van het enige gebogen vlakke leidingswiel. 1975 was umgekrempelt de volledige optica. De tank en de zijdekking werden getrokken, droeg een Tourenlenker de modieuze, gesmede klokkrukassen van Magura en leverancier VDO die opnieuw voor dubbele instrumenten wordt verstrekt die in plastiek worden gegrepen, die onder Insidern spoedig spöttisch Wasseruhren werden gedoopt. Een grotere, vlakkere koplamp en de draaisignalen van ULO verhoogden de verkeersveiligheid. 1976 was spendiert KS 50 WC een portier.
Topmodell van jaarlijks werd KS 50 TT, die een cockpitstroomlijnkap en een Heckbürzel tegenover verdere beschikbare KS 50 WC tentoonstelde. Daarnaast rijden de dragers van de verpakkingsas en een schijfrem bij de voorzijde, zodat TT dan vele middenklassemachines, niet kwam in de prijs beter uitgerust was nochtans van de lagere middenklasse verschilde ook meer.

Met een aankoopprijs van 3298 DM (1978) het was duurder dan CB 200 van zweizylindrigeHonda (3218 DM) of een eveneens zweizylindrige Yamaha RD 200 (3200 DM). Daarnaast kwamen de hoge ve
rzekeringspremies, zodat slechts weinig Teens zich zulk een voertuig kon veroorloven.
1976 begon absoluut met de val van de kleine motorfietsen, zodat Zündapp in deze leider van de segmentmarkt bleef, maar verloor bij aantallen punten. 1978 was langs vóór tijden vier kleine motorfietsen van München slechts twee varianten gebleven. In het zelfde jaar werd Zündapp KS 50 TT testwinnaars met een grote vergelijkingstest van de tijdschriftmotorfiets. Het brillierte met betrekking tot de concurrentie met sterke motor, exzellenter materiaal en goede economie. Daarnaast kwamen een goed chassis en een Hoogste Vorderradbremse. 1979 gaf het slechts de tijd. 1980 was vorig jaar van de hete jaren ’50, alvorens deze van 80ccm-Leichtkrafträdern werden vervangen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *