Mercedes E klasse 320 Onderhoud

In dit artikel het complete onderhoud van de Mercedes E-klasse 320 uit 1996, aangeschaft op oktober 2009. Hieronder wordt eerst een samenvatting weergegeven met informatie over de auto en ook wat snel-links, om direct naar het juiste gedeelte te gaan!



————————————————————————————————————————-
Gegevens

VIN WDB210xxxxxxxx
Model E 320
Chassis 210xxxxxxxxxx
Engine 104995 02 019094
Transmission 722329 04 225122
Order 0 5 553 67997
Lights HELLA
Cab 00000
Delivery date 27.11.95
Dealer Netherlands (553)
Interior (cloth) fabric gray / slate gray / orion gray / alpaca gray (408)
Paint 189 emerald (green) black metallic (? 1993)
Options
249 automatically dipping inside rear view mirror (? 01.06.1990)
260 elimination of model designation on rear lid (? 01.05.1968)
275 front seat positioned lower memory package (driver’s seat, steering column, mirror) (? 01.10.1993)
404 orthopaedic front seat backrest (multiple contour backrest in model 140), left (? 01.04.1970 ?? 31.12.1995)
414 electric tilting/sliding roof in glass version (? 01.10.1988)
533 front and rear speakers – without radio (? 01.03.1994)
543 sun visor with vanity mirror, illuminated, left and right (? 01.11.1978)
570 folding armrest front w202/210 stowage box front with armrest (? 01.04.1970)
front folding armrest w202 – housing at front with armrest
593 heat-insulating glass, all-around, heated rear window pane (single-sheet safety glass), band filter
green heat-insulating glass all round, heated rear window, single pane safety glass – tinted strip (? 01.01.1972)
611 courtesy lamps for front and rear doors, with W124 also for central doors/W202 front doors only (? 01.11.1978)
656 light alloy wheels, 10-hole (? 01.06.1993)
955 extension tube on the roof, front
equipment package elegance (? 01.11.1991)
984 elimination of ownership certificate but with coc papers (? 01.06.1993)
400A Unknown code

Plannen
Wat ik voorlopig nog wil veranderen:

nieuwe koplampen erin (deze zijn erg dof geworden)
17″ of 18″ velgen mercedes eronder
CLS look of Avantgarde grill inbouwen
nieuwe automatten
– schuifdak motor vervangen
– cruise control nakijken (hapert soms)
– diverse roestplekken aanpakken

Onderhoud / updates

– 16 november 2009 || Diverse (grote) reparaties van problemen- 227.042 km (klik hier voor details)
– 05 december 2009 || Nieuwe automatten geinstalleerd – 227.9xx km (klik hier voor details)
– 18 december 2009 || Nieuwe koplampen gemonteerd – 228.450 km (klik hier voor details)
– 21 januari 2010 || APK, Beurt en (grote) olie lekkage reparatie – 229.155 km (klik hier voor details)
– 28 januari 2010 || Nieuwe orginele Hella Koplampen gemonteerd – 229.263 km (klik hier voor details)
– 2 februari 2010 || 18″ AMG velgen zijn gemonteerd – 229.290 km (klik hier voor details)
– 18 februari 2010 || 2x nieuwe voorbanden + uitlijnen – 229.550 km (klik hier voor details)
– 27 februari 2010 || 2x nieuwe achterbanden – 229.750 km (klik hier voor details)
– 13 Maart 2010 || Nieuwe deurkabel gemonteerd – 230.600 km (klik hier voor details)
– 17 Maart 2010 || 1 nieuwe remklauw rechtsachter gemonteerd – 230.618 km (klik hier voor details)
– 1 Juni 2010 || Nieuwe Avantgarde grill en facelift achterlichten – 235.040 km (klik hier voor details)
– 22 Juli 2010 || Onderhoud: airco, lambasonde, LMM – 236.103 km (klik hier voor details)
– 14 augustus 2010 || Orginele Audio 10 CD gemonteerd – 236.220 km (klik hier voor details)
– 24 augustus 2010 || Nieuw bougiedoppen, kabels en bougies – 236.260 km (klik hier voor details)
– 18 september 2010 || Nieuw wortelhouten Deurgrepen gemonteerd – 237.xxx km (klik hier voor details)

Foto’s


————————————————————————————————————————-

16 november 2009 – kilometerstand : 227.042 km

2 weken geleden naar de Mercedes dealer gebracht voor verschillende problemen, waaronder:

problemen
– Ruitwisser wist zeer slecht
– Auto komt niet op temperatuur (blijft hangen rond de 60 graden).
– De auto wilde opeens niet meer starten, startonderbreker?
– Wanneer bij afremmen de toerenteller onder de 1000 toeren komt gaat hij erg zwabberen en gaat de motor in toeren heen en weer en slaat soms wel eens af bij inparkeren.

Onderhoud
Uiteindelijk bleek er flink gerommeld te zijn aan de elektronica, het volgende is uitgevoerd:
– Nieuwe thermostaat ingebouwd
– Nieuwe koelvloeistof
– Nieuwe ruitenwisser gemonteerd
– Nieuwe achterlichten gemonteerd (oude bleken fittingen doorgebrand)
– Gasklephuizen zijn gereinigd.
– Combi-instrument uit- en inbouwen vanwege kappote dashboard lampje
– H7 voorlamp vervangen
– Zeker klem 15 werd vermist, spontaan startonderbreker erop. Deze zekering gemonteerd.
– Startvrijgave schakelaar op de automaat geeft kortsluiting. Schakelaar is vervangen.

Totale kosten : € 897,66

Resultaat
Alles werkt weer naar behoren, geen startproblemen meer. Nu geeft de auto ook geen rare piepjes meer die voorheen wel gebeurde.
Cruise control werkt ook gelijk weer altijd, voorheen werkte het ruim van de helft van de keren niet meer

Qua zwabberen van de toeren doet hij nu alleen nog bij afremmen op het laatste stuk. Hoewel dat ook de ene dag erger is dan de andere dag. Maar nu gas loslaten en zo de toeren laten dalen gaat prima. Wat dat betreft is ruim de helft van dat probleem opgelost, maar moet ik er nog wel even voor terug.

Wel laatst spontaan de melding op het display om de verlichting te controleren (deze melding kreeg ik voorheen bijna dagelijks), maar uiteindelijk bleek er nu niks stuk te zijn. Wel deed opeens toen de cruise control het niet meer, misschien nog een kleine elektronica storing?

Verder ben ik erg tevreden met de auto en wil ik binnenkort grote beurt + verse apk regelen

————————————————————————————————————————-

5 december 2009 – kilometerstand : 227.9xx km

Vandaag nieuwe matten binnen gehad! En gelijk de auto wat kunnen verfraaien, de oude waren al aardig versleten!

mb320_001mb320_002
mb320_003mb320_004

Kleur grijs wijkt ietjes af (lijkt op de foto meer), maar ben tevreden met het eindresultaat!

Wat minder leuk was vandaag: mijn linker voorband laat langzaam lucht los. Het bleek na demontage bij het bandencentrum dat de velg opgelast is!! Grrr…weer een tegenvaller van de auto wat er OOK al niet klopt. Het is dus of een nieuwe voorvelg, of gelijk 4 andere (grotere) velgen.
Helaas heb ik voor het laatste nog niet direct bugdet, maar er lijkt niet veel keus helaas!

————————————————————————————————————————-

18 dec 2009 21:02

Was wel weer even een financiele uitgave, maar dan heb je ook wat
Het zijn uiteindelijk geen 17″ CLS velgen geworden maar prachtige 18″AMG velgen met 245/40 banden erop. Er is echt geen krasje te vinden, helemaal in nieuwstaat dus:

mb320_005


mb320_007

En nog een nieuw set [u]heldere[/u] koplampen:
[foto komt nog]

Het duurde helaas wel 3 weken voordat ik de koplampen had, het ‘pakketje’ was bijna kwijt. Het kwam in een enorme doos binnen!

En bij de velgen zaten helaas geen wielbouten, maar ze zijn besteld bij de bandenboer, dus hopelijk binnenkort eronder laten zeten!
Dus binnenkort weer nieuwe updates!

————————————————————————————————————————-

18 december 2009 – kilometerstand : 228.450

En de koplampen zijn gemonteerd!
kon het toch niet laten ze gelijk erop te zetten

mb320_008mb320_009
mb320_010mb320_011
mb320_012

En nu kijken hoeveel licht ze geven in het donker

————————————————————————————————————————-
21 januari 2010 – kilometerstand : 229.155 km

Naar de Mercedes dealer in gebracht voor apk en beurt.

Diagnose
De auto blijkt helemaal in orde te zijn op twee dingen na:
– Er blijkt een olie lekkage te zijn bij de koppakking
– De imitatie koplampen blijken niet goed af te stellen.

Onderhoud
– APK
– A beurt uitgevoerd
– Antivries bijgevuld
– Nieuwe oliefiter
– Nieuwe 10w40 Castrol Olie

– Gaspedaal spelling verholpen
– Afdekkabels en motorkabels verwijderen/monteren
– Kleppendeksel uit- en inbouwen en afdichten
– Cilinderkop uit- en inbouwen en vlak schuren
– Nieuwe spanrol gemonteerd (versleten)
– Nieuwe kleppendeksel pakking
– Nieuwe koppakking
– 2 nieuwe koelslangen

Totale kosten : € 1737,69

Resultaat
Auto rijdt weer goed (en helaas erg hoge rekening). Alleen is de auto óók afgekeurd op de orginele koplampen!

————————————————————————————————————————-
28 januari 2010 – kilometerstand : 229.263 km

Weer naar de Mercedes dealer gebracht. Dit maal voor nieuw koplampen en nu wel juiste apk

Onderhoud
– Nieuwe (orginele) Hella koplampen gemonteerd
– APK nu goedgekeurd

Totale kosten : € 348,55

Resultaat
Auto heeft weer apk tot januari 2011. Dus uiteindelijk toch weer gelukt!

————————————————————————————————————————-
2 februari 2010 – kilometerstand : 229.290 km

Vandaag de 18″ ET 35 – AMG velgen laten monteren. Ze blijken goed te passen op mijn W210!
Ik moet nog enorm wennen qua looks, maar ik denk dat ik ze wel mooi ga vinden!

Onderhoud
– 20 Nieuwe wielbouten
– Montage

Totale kosten : € 70,00

Ik heb de bandenspanning vanavond al even verlaagd naar 2,2 bar. Maar ik vind het wel raar rijden.
Op een gladde weg rijdt hij kaarsrecht rechtuit, maar zodra de weg slecht wordt (hobbels e.d.) kan hij soms opeens afwijken.
Ik had het met mijn orginele velgen ook, maar na lager bandenspanning reedt die veel strakker. Moet mijn Mercedes misschien wel uitgelijnd worden?

————————————————————————————————————————-
02 feb 2010 19:01

Vanochtend nog even snel een foto met mijn mobiel gemaakt.
Let ook even op de mooie nieuwe koplampen!

mb320_013

Zal binnenkort wel mooiere foto’s maken!

————————————————————————————————————————-
03 feb 2010 13:56

Hier nog wat fotootjes van vanochtend:

mb320_014mb320_015
mb320_016

————————————————————————————————————————-
06 feb 2010 17:30

Afgelopen donderdag heb ik een wat langere afstand gereden, maar ik merkte savonds na zo’n 20km dat mijn linkerachter schijf gloeiend heet was! Ik natuurlijk weer balen, want ik had sinds vorige week dat hij van de beurt en apk terug kwam nog maar 50km gereden.

Gisterochtend ben ik direct naar de autobanden zaak geweest en ze waren erg behulpzaam!! Gelijk de auto even op de brug om te kijken of de nieuwe velgen niet de problemen geven, maar nee dus. Het linkerachter wiel draait gewoon goed rond met de hand. Dus heel raar!
Wel raden hun aan al mijn banden te verwisselen en uit te lijnen, want vooral de slechte kwaliteit banden geeft de auto een instabiel gevoel. Dus binnenkort komen er in ieder geval nieuwe voorbanden + heel de auto uitlijnen aan de beurt. De velgen zitten er in ieder geval prima onder de auto.

Dus de dealer erna gebeld, hoe het kan dat mijn schijf zo raar heet werd en waarom dit bij de beurt niet is geconstateerd. Maar ze wilden er gelijk naar kijken, dus vanochtend even langs geweest en prima geholpen!
De monteur vond het ook raar, de remklauw zelf zat niet vast. Hij heeft even alles losgehad en schoongemaakt. Dus gelukkig verder geen dure reparatie en onderdelen.

Ik weer naar huis en daarna direct gevoeld, de schijf was nog wel wat warmer als rechtsachter, maar niet meer zo erg als eerst. Wel vreemd dit! In ieder geval kan ik nu weer veiliger rijden

————————————————————————————————————————-
13 feb 2010 16:24

Vandaag weer een grote update!

mb320_017

Het missende schuifje voor de E of S automaatstand vandaan opgehaald bij de dealer.

Kosten: € 3,20
Montage: 5 seconden
Gevoel: helemaal blij en tevreden!

————————————————————————————————————————-
19 februari 2010 – kilometerstand : 229.550 km

Vanochtend 2 nieuwe voorbanden laten monteren en gelijk de auto laten uitlijnen.

Onderhoud
– 2x nieuwe 235/40/18 banden
– Uitlijnen

Totale kosten : € 295,-

Resultaat
Vooral de voorwielen stond erg slecht, ik had daar erg veel afwijking inzitten. Maar wat een verschil zeg!! de mercedes rijdt weer fantastsic, trekt niet meer naar links en rechts. Ze zijn ruim een uur bezig geweest en een erg nette prijs! Helemaal tevreden

Alleen brak net iets bij mijn deurhendel om de deur vanuit binnenuit te openen. Ik kan dus niet eenvoudig meer uitstappen 😆
Heb al even snel gekeken, maar het deurpaneel moet eraf want ik kan nu nog niks zien/doen. Moet wel vrij vlot gebeuren, want het is toch verrekte lastig.

————————————————————————————————————————-
27 februari 2010 – kilometerstand : 229.750 km

Ik heb gister voor mijn werk een wat grotere afstand moeten rijden, ruim 200km. Ik merkte op de snelweg dat de auto tussen de 80km/h en 100km/h behoorlijke trilde. Bij 50km/h en 150km/h was dit bijna helemaal weg. Ik heb een enorm hekel aan zoiets, want ik wil gewoon lekker rijden. Ook bij remmen trilde de auto behoorlijk bij die snelheid, dus vanochtend weer even langs gegaan bij de bandenzaak.

Het probleem uitgelegd, geen probleem ik mocht gelijk op de brug. Ze hebben alle wielen even bekeken of deze goed gebalanceerd waren, voor zijn de banden natuurlijk vorige week nieuw gemonteerd, die waren gewoon perfect, maar toen de achterwielen…. met het blote oog zag je de band enorm hobbelen zeg, terwijl de velg strak draaide. Nou de keus was niet moeilijk, gelijk nieuw achterbanden er ook op. Heb ik gelijk overal dezelfde bandmaat en geen gezeik meer. Ik had nu soms dat de cruisecontrol er weer af schoot op de snelweg.
De oude banden waren ook van die hakkie-takkie banden, ik snap echt niet dat mensen die ellende monteren zeg, want het rijdt echt waardeloos!

Onderhoud
– 2x nieuwe 235/40/18 banden
– balanceren en monteren

Totale kosten : € 240,-

Ze hebben ook enkele wielen van as verwisseld om zo de beste wielen aan de vooras te hebben, maar het resultaat mag er zijn! De auto zoeft weer heerlijk over de weg, en tussen de 80-100km/h gaat de auto ook niet meer tekeer en remt het weer fijn.
Is weer even wat geld, maar met 4 nieuwe banden kan ik weer jaren er tegenaan :goedzo:

Helaas is het nog slecht weer, heb nog niet naar mijn deurpaneel kunnen kijken wat er nu precies loos is dat ik deze niet meer van binnenuit kan openen. Dus binnenkort meer nieuws daarover
Verder hou ik de linkerachter remschijf/klauw goed in de gaten, want hij wil nog wel eens flink heet worden, maar soms ook weer niet.. is een vreemde zaak!

————————————————————————————————————————-
13 maart 2010 – kilometerstand : 230.600 km

Vandaag weer eens lekker geknutseld, eerst even het deurpaneel eraf gehaald, want de deur kon ik niet meer van binnenuit openen.

Zit eigenlijk allemaal vrij simpel:
mb320_018

En de boosdoener was al snel te vinden:
mb320_019

Dus gelijk even een nieuw kabeltje besteld, zo te zien koste het rond de 5 euro. Dus kan ik dat a.s week weer even in orde maken. :goedzo:

Verder heb ik ook nog even gekeken naar mijn schuifdak. Deze heb ik nog nooit open kunnen doen, je hoor alleen klik. Ik had de plaat eruit en prompt kantelde hij een aantal keer en toen stopte die er weer mee. Daarna nog wat aan de draden zitten frutten, dan deed ie het ook nog wel een enkele keer. Maar eigenlijk hoor je bijna alleen maar een klik van een soort relais.
Erg vaag waar het nu precies aan ligt, ik wil dit toch voor het mooie weer straks helemaal werkend hebben :owja:

————————————————————————————————————————-
17 maart 2010 – kilometerstand : 230.618 km

Afgelopen woensdag ben ik langs de Mercedes garage geweest voor het vervangen van een remklauw rechtsachter. Einde van de dag weer opgehaald, is allemaal keurig gegaan en ben erg tevreden. Ze hadden ook even een stuk testgereden en de remschijf was niet meer warm!

Zelf van de week ook even gereden, ik kan tot nu toe geen verschil meer voelen, de andere remschijven waren ook wat warmer. Dus tot nu toe perfect en lijkt het goed geholpen.
Ben blij dat ik niet bij de dealer heb laten doen, want die wilden gelijk alles gaan vervangen terwijl dat voorlopig helemaal niet nodg is, jammer…. 🙁

mb320_020

Verder nog gister gedaan:
– Bij de dealer bestelde deur-kabel opgehaald
– Vervolgens gemonteerd in ca 15 min En de deur kan weer heerlijk van binnuit open, geeft een goed gevoel!! 😆
– Tot slot weer even goed gewassen

Kortom, weer tevreden!

————————————————————————————————————————-
31 mei 2010 21:51

Het is weer even geleden, maar dat is misschien maar goed ook, want ik heb eindelijk zorgeloze kilometers kunnen maken! Volgens mij staat de teller al rond de 235.000km en heb er ondertussen 10.000km mee gereden.
Gelukkig is mijn werk sinds kort erg dichtbij, dus hoef ik de auto niet meer te pakken en kan het even wat meer hobby worden. Vooral het tanken was de laatste tijd toch wel minder, want drinken doet de 320 wel.
mb320_021
Heb afgelopen week wel leuke aanwinsten voor de Mercedes gescored!

[Avantgarde grill.jpg]

[achterlichten.jpg]

Fotos heb ik even geleend van Roger_R, hopelijk vind je het niet erg! En bedankt nog voor de tip van die achterlichten, ik heb ze dus ook voor 65 euro kunnen scoren! Is toch geen geld!

Van de week dus even een avondje alles inbouwen en nieuwe foto’s plaatsen :goedzo:

————————————————————————————————————————-
1 juni 2010 – kilometerstand : 235.040 km

Hierbij de foto’s!

Vanavond alles gemonteerd, zowel de imi avantgarde grill als de Depo facelift achterlichten passen perfect!

mb320_022mb320_023
mb320_024mb320_025
mb320_026mb320_027
mb320_028mb320_029

————————————————————————————————————————-
07 jun 2010 21:43

Zaterdag de auto van binnen en buiten weer lekker schoon gemaakt. Ik wil de foto’s toch met jullie delen.
Hieronder nog andere afbeeldingen:
mb320_030mb320_031
mb320_032mb320_033
mb320_034mb320_035
mb320_036mb320_037
mb320_038

————————————————————————————————————————-
11 jul 2010 09:22

Helaas met de auto weer wat pech.. Nog geen 2 weken geleden hoorde ik opeens bij een kickdown en 50km/h een bonk in de auto. Kwam ergens achter vandaan.
Vorige week lekker naar het strand geweest en ik merkte opeens dat als ik langzaam reed hij inhoudt. Als ik weinig gas geeft gaat het goed, maar zodra ik meer geef is het inhouden en loopt hij moeilijk. Starten en stationair lopen doet ie nog perfect. En eenmaal boven de 4000tmp komt heel de auto ook los en komt al het vermogen naar boven.

Afgelopen vrijdag heb ik de dealer in gorinchem gebeld en ik kon direct langskomen, ze wilden hem wel even uitlezen. Aangezien ik niet zulke fijne ervaringen had met de dealer in dordrecht, was na een tip van een buurman gorinchem een betere dealer. En dat merkte ik ook al wel, prima service. Alleen jammer is dat ze niet nog niet echt iets bijzonderswaardigs zijn tegengekomen.
Dus er is een vervolg afspraak gemaakt, aanstaande woensdag wordt de auto bij mij thuis opgehaald, nog betere service! :goedzo:
Ze vermoeden dat de Lambdasonde of de luchtmassameter stuk is, wel jammer dat er wéér kosten aan de auto zijn, maarja eerst maar even de volgende diagnose afwachten

Ondertussen toch maar niet stil gezeten en de auto even een echte poetsbeurt gegeven:
Auto grondig gewassen, daarna heel de auto in de commadant M4 gepoetst, om de vele krasjes te verwijderen. En uiteindelijk heel de auto in de metallic was gezet. koste wel een uurtje of 6, maar dan heb je ook wat!
Tevens ook de roestplekken wat novorox op gesmeerd.

mb320_039

En de trekhaak nog even voorzien van verse lak en een simpele trekhaakdop erop gezet, die miste ik ook al een tijd

mb320_040

————————————————————————————————————————-
14 jul 2010 16:12

Alvast even een update:

De auto liep ondertussen nog slechter, het gas kon bijna niet meer ingetrapt worden en hij begon in te houden/stotteren.
Vanochtend is de auto opgehaald door een monteur en de dealer in gorinchem belde mij al een uur later dat de lambasonde inderdaad kapot was, hij sloeg niet uit.
Kosten van dat ding was 177 exc btw en dan nog wat arbeid erbij, prima dus opdracht gegeven deze te vervangen. Tevens gelijk gevraagd de airco af te laten vullen, dan is die ook weer zomerproof En ook de remlichtschakelaar te vervangen, ivm vaak storingen aan mijn cruisecontrol.
Totale kosten inclusief alles/btw: € 640,-

Aan het eind van de middag belde de dealer helaas met het nieuws dat alles vervangen/gelukt is, maar de auto nog steeds erg rot loopt en ze vermoeden nu de luchtmassameter. Dat schijnt nog eens 340 exc btw en arbeid te kosten.
Ik heb nog even gezegd erover na te denken, want ik heb geen zin in wéér zo’n enorm bedrag aan kosten, want ik heb al genoeg ellende aan de mercedes gehad

Ik kan me ook herrineren dat er een topic was over w210 luchtmassameter (http://www.mercedesforum.nl/forum/viewtopic.php?f=49&t=31719) en het enorme verschil van prijs daarin.
Inderdaad zie ik die luchtmassameters op ebay staan rond de 80 euro. Lijkt mij toch wel een heel groot verschil qua prijs?
Hun kijken in ieder geval ook nog even rond naar een oplossing.

————————————————————————————————————————-
20 jul 2010 18:58

Zo, de nieuwe Luchtmassameter is binnengekomen. Morgenochtend even bij de dealer afgooien, dan wordt ie ingebouwd en worden gelijk wat waardes goedgezet van de auto en hopelijk gaat de Mercedes dan weer als een zonnetje lopen. Ben benieuwd!

[attachment=0]IMG_3715 (Medium).JPG[/attachment]

————————————————————————————————————————-
22 juli 2010 – kilometerstand : 236.103 km

Ik heb de auto vanochtend weer even opgehaald. Rütttchen belde mij gister al op dat de auto weer loopt, maar ze hem net niet 100% kunnen krijgen. Er is ondertussen al voor 10 uur aan gewerkt, maar het blijft een raadselachtig probleem.
Nu de luchtmassameter ook is vervangen komt er geen enkele fout meer naar voren en loopt de auto perfect, maar hij kan net boven de 2000tmp met flink gas nog wel eens een stottering hebben.

De benzinedruk is ook gemeten tijdens het rijden, maar blijft ook prima. De katalysator is waarschijnlijk ook nog goed en verdenken ze niet het probleem van. Misschien zijn de injectoren toch nog vervuild en raden ze nóg een keer een injectiereiniger aan. Ze verdenken eventueel de bobines, icm met de bougies/kabels. Dus wellicht is het handig om daar eens naar rond te kijken.

In ieder geval valt er nu weer prima mee te rijden met de auto en is er genoeg vermogen! En zal het brandstofverbruik weer stuk beter zijn. Het goede nieuws is dat hun niet alle uren hebben doorberekend en de factuur eigenlijk nog hetzelfde is gebleven, ook omdat hun niet alles hebben kunnen oplossen en dat is zeer fideel!

Wat er is gebeurd:
– Uitgelezen op foutcodes
– Lambasonde vervangen
– korte test uitgevoerd
– opnieuw diagnose aan de motor uitvoeren
– benzine druk gemeten, stationair en dynamsich
– remlichtschakelaar vervangen (helaas werkt de cruisecontrol nog steeds niet, dus ander probleem)
– Airco opnieuw bijgevuld (ging ongeveer 250gram in)
– Nieuwe luchtmassameter gemonteerd (zelf gekocht voor 190 euro)

[i]Totale dealer kosten: 662 euro[/i] (exc lmm)

Erg fijne dealer, Rüttchen in Gorinchem. Denken goed met je mee en factuur is netjes afgehandeld, zeker te denken dat er al 10 uur werk in heeft gezeten.

Eerst maar eens een flesje forté of Tunap injectiereiniger erin gooien, hopelijk verhelpt dat het probleem. Iemand een idee waar ik dat kan kopen? De dealer had ze momenteel niet op voorraad .

————————————————————————————————————————-
14 augustus 2010 – kilometerstand : 236.220 km

Zo, ik heb nou heerlijk 2 weken vakantie. Dus ik ga van de week eens proberen de bougies, doppen en kabels zelf te vervangen. Tijd zat, dus dat is wel lekker!
Mocht de auto dan niet beter gaan lopen, toch maar 3 nieuwe bobines erin zetten. En dan kijken we daarna wel verder.

En zojuist nog even een fotootje gemaakt van mijn nieuwe autoradio: Audio 10 CD die ik van de week met een leuke deal van Sava heb kunnen overnemen!
Ik ben er erg blij mee, lekker makkelijke bediending en een dijk van een geluid in vergelijking met met mijn vorige radio!
Alleen heb ik begrepen dat een dergelijk autoradio eigenlijk geen gebrande cd’s leest, hoewel hij wel gebrande kan lezen, misschien ligt dat nog aan het merk!

mb320_041mb320_042

————————————————————————————————————————-
24 augustus 2010 – kilometerstand : 236.260 km

Zo, ik heb weer wat nieuws!

Ik heb lekker vakantie, dus genoeg tijd om eens naar de mercedes te kijken. Vorige week eerst eens de bobines,kabels e.d. geinspecteerd. Het viel op dat alles van Beru was, echter 2 doppen waren van geheel ander merk? Hmm beetje vreemd dus.
De bobines zijn van Bosch aan de nummers te zien.

mb320_043
Verder ziet er het ook niet echt schoon uit, daar gaan we wat aan doen

Dus dat wordt nieuw kabels, doppen (compleet set van Beru) en nieuwe bougies:
mb320_044

mb320_045
Het verschil oude/nieuwe bougie

mb320_046
Alles nu netjes schoongemaakt.

mb320_047
mb320_048
Alles gemonteerd, ziet er weer een stuk netter uit!

En dan het moment van starten….sleutel omdraaien en opeens een heel anders geluid? Heel de auto schud en lijkt alsof hij niet op alle cilinders loopt. Hmm even alles controleren, maar alles zit toch goed! Een nieuwe startpoging…en nu draait de auto weer heel rustig, zoals het hoort.

Vervolgens even een testritje gemaakt van 20km en geen enkele stottering meer te bekennen! Motor loopt nu mooi vloeiend en geeft ook een knallen meer! Het is nog even wennen of hij al het vermogen weer heeft, vanuit volgas wegtrekken gaat als een speer. Bij de kickdown is hij wat milder en begint hij pas echt te trekken vanaf 3000 toeren. Misschien weer even wennen, maar het lijkt erop dat hij weer helemaal goed loopt!! 😎 :goedzo:

Ik hou jullie nog op de hoogte

————————————————————————————————————————-
19 sep 2010 13:26

Ondertussen zo’n 1000km verder en de Benz loopt nog heerlijk!! Geen enkele stottering meer te bekennen, dus missie geslaagd! :goedzo:

Ook een flinke zware trailer+paard vervoerd, dan moest de auto toch een stuk harder trekken, maar uiteindelijk was dat ook een makkie en wel mooi dat de automaat ook stuk langer doortrekt om toch een hoop kracht/koppel te behouden.
mb320_049

En verder ook nog lekker in mijn vakantie van de benz kunnen genieten:
mb320_050

————————————————————————————————————————-
18 september 2010 – kilometerstand : 237.xxx km

Gister ook weer even een leuk klusje gedaan. Ik stoorde me al een tijdje aan de lelijke/kapotte handgrepen. Dus even lekker geknutseld.

En verder ook nog lekker in mijn vakantie van de benz kunnen genieten:
mb320_051
Vooral de meest gebruikte (voorin) deurgrepen zijn niet netjes meer.

mb320_052

mb320_053
Dus nieuwe deurgrepen in wortelnotenhout!

mb320_054
De deurpanelen zijn er zo af. Ik zag ook een kabeltje lopen voor elektrische stoelbediening, misschien wel aardig om de rechterstoel ook met stoelmemory te maken!

mb320_055
En met de nieuwe deurgreep

mb320_056
Totaalbeeld, niet verkeerd toch?

mb320_057

Ik heb even flink doorgewerkt, denk dat ik in een half uurtje 2 deuren gedaan heb. Misschien binnenkort ook de achterdeuren vervangen, alhoewel ze daar (nog) niet slecht zijn

Binnenkort ga ik ook eens wat rond informeren om de auto helemaal weer strak te maken, met name de dorpels achterschermen en deuren moeten dan aangepakt gaan worden!

————————————————————————————————————————-
10 juli 2012 14:30

De auto is vandaag verkocht. Er komen dus geen updates meer bij deze auto!

 

 

 

 

 

6 comments on “Mercedes E klasse 320 Onderhoud

  1. jeroen duim zegt:

    Geachte heer wat hebben de handgrepen gekost en waar komen ze vandaan met vr gr jeroen.
    Heb ook intresse in nieuwe banden ,heb zelf een e290td uit 97 met een probleem met mijn memory van mijn dak.

  2. admin zegt:

    Beste Jeroen, ik heb ze van Ebay vandaan. Zoek eens op “w210 griffe”. Op de volgende link heb je een voorbeeld voor een set van 4 te koop: http://bit.ly/dQr7On Ik had ze wel behoorlijk goedkoop, denk dat ik rond de 10 a 20 euro heb betaald. Dus ik zou Ebay even in de gaten houden!

    En problemen met het kantel/schuifdak komt mij bekend voor. Ik heb ondertussen ook een reserve dak-motor liggen van Ebay, want nieuw kost dat dik 300 euro, dus heb ik een gebruikte erbij gekocht. Alleen doet hij het nu dit jaar steeds, dus het is even afwachten waar het probleem nu zit.

  3. edwin zegt:

    hallo ik heb ook storing aan mijn cruise control (doet het soms wel maar gaat dan zo weer uit) nu lees ik bij jou als je je remlicht schakelaar vervangt het opgelost is mijn vraag is gaf jouw mercedes verder geen fout melding toen de cc niet werkte.

    mvg edwin

    mooie site en auto heb je

    • admin zegt:

      Ha Edwin,

      Ik had verder geen foutmeldingen toen mijn cruise control niet meer werkte. In eerste instantie toen mijn remlichtschakelaar was vervangen was het probleem nog niet verholpen. Ik had de paar weken nog af en toe storing dat die weer opeens even niet werkte. Maar om een 1 of andere reden werkt die nu ondertussen al een jaar lang goed, geen idee waar dat nu mee heeft te maken. Wellicht toch de remlichtschakelaar! Ik zou die toch proberen te vervangen. Kost weinig en baad het niet, schaadt het niet! Succes ermee!

  4. jeff zegt:

    beste heb zelf en e290td waar heb je de facelift achter lichten gehaald en passen de originele facelift achterlichten op de niet gefacelifte modelen
    en trouwens mooie auto heb je

  5. Ik vond het echt leuk. M. Lyberth

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *