Motor seizoen aangebroken!

Afgelopen zaterdag is bij mij het motor seizoen officeel geopend. Dat ging van start met eerst de motoren onder het stof vandaan te halen en eens eerst met water af te spoelen en daarna te poetsen. Vooral het chroomwerk van de Zündapp verdient wel even de aandacht, maar daarna kan je er weer lange tijd tegenaan.En dan het moment dat er weer gestart kan worden…Altijd mooi natuurlijk! Bij de Zündapp even het benzinekraantje open en je ziet zo de benzine naar de carburateur lopen totdat die stopt! 
De carburateur is vol, dus dat betekent dat het contactslot omkan, even de choke erop voor de zekerheid en dan een trap op de kickstarter….en hij loopt direct! Dat blijft toch altijd prachtig, een half jaar stilstaan en weer zo net zo makkelijk starten!

En dan is de Suzuki aan de beurt. Helemaal klaar in het pak en ik draai het contactslot om en ik hoor de benzinepomp even zoemen en dan starten. De startmotor draait als snel om, maar opeens zie ik FI op het display staan..Hmm dat betekend een Fault Indicator, nooit goed natuurlijk. De motor wil dus gewoon niet starten, wat een ellende! Even later heb ik het stekker gevonden waarmee je de motor in ‘dealer mode’ kan zetten en jahoor een foutmelding: C42. Foute boel dus!
Nadat ik de motor weer weg had gezet bleek dat de fout opeens weg was en hij starte al heel snel! Toch maar even een ritje doen dan? Het jeukt natuurlijk wel, maar laat ik maar niet te ver gaan. Dus even naar het tankstation even verderop. Wat een pech..daar aangekomen zet ik de motor uit en weer de FI melding op het display. Vervolgens een goede kilometer de motor naar huis duwen, maar het is niet anders!

Oftwel: het seizoen begint nog niet helemaal lekker, maar nu wordt het snel de foutmelding herstellen van de Suzuki. Het blijkt iets met een contactslot-ECU draad te zijn. Hopelijk kan ik het snel vinden! En tot die tijd moet het in ieder geval maar lekker weer zijn!

Update 23 maart 2011

Zo, we zijn weer een week verder en de motor ligt weer een stukje uit elkaar. Het blijkt dat het probleem toch in het contact slot zit. Dus ik heb deze nu helemaal uitgebouwd. Dat was nog wel lastig de juiste torx-schroevendraaier te vinden. In ieder geval is het maar T40H. Nu wordt het nog even kijken waar het probleem precies in zit. Gister wilde die het helemaal niet meer doen, ondanks dat ik aan de draden zat te friemelen. Dus of het probleem zit in het contactslot OF het zit in de kabel richting de ECU. Hmm nou eerst maar weer even de multimeter gaan opzoeken! Wordt vervolgd…

Update 29 maart 2011

En het probleem eindelijk kunnen ontdekken! Vanavond weer eens de ervoor tijd genomen,. Ik wilde de draad gaan doormeten die richting de ECU ging. Tot ik de kleuren ging vergelijken bij het contactslot en ik eens aan de oranje/rode trok, bleek ik hem zo uit de krimpkous te trekken! Oftwel gebroken, zoals hieronder op de foto te zien is. Dus deze heb ik eerst gemaakt en jahoor de motor loopt weer perfect! En in de dealermode kreeg ik code C00, oftwel geen foutmeldingen meer in het systeem!
Helaas had ik niet meer de juiste krimpkous op voorraad, dus even snel inslaan en dan weer de motor opbouwen! Dan eindelijk weer eens rijden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *