Suzuki TL1000s Project

Ik heb mijn TL1000s nou ruim 4 jaar en het is een heerlijke motor. Alleen vind ik de clipons niet meer comfortabel genoeg. Nou kan ik natuurlijk een andere motor kopen, maar dan zit je weer met heel dat ‘gedoe’ van kopen en verkopen, vandaar dat ik besloten heb om een superbike kit op mijn TL1000s te verbouwen.

Na wat rondzoeken op het internet kwam ik er al snel achter dat ik een zogenaamde Fatbar stuur wil, wat extra dik is (28.5mm). Dat staat een stuk beter en is ook veel steviger dan een standaardstuur. Alleen was daar niet makkelijk aan te komen. Na langer zoeken kwam ik op een duitse webshop uit die een passende kroonplaat + risers voor fatbar  aan mij kon leveren!

Zie hier het complete set. Het is schitterend gemaakt uit aluminium! Tevens ook een LED-knipperlichtrelais gekocht, zodat het te snel knipperen van de LED-knipperlichten voorbij is.


Uiteindelijk kan die ook heel mooi bevestigd worden op de oude plek van de relais. Dit zit orgineel in de rubbers, maar deze kan je ideaal bevestigen met een boutje.

Daarna kan de ombouw beginnen voor de superbike kit! Dit is redelijk wat werk, aangezien er een hoop gedemonteerd moet worden. De kuipdelen moeten eraf. De stuurdemper kan gedemonteerd worden, spiegels en hekwerk voor de kuip eraf en dan worden de boel al een stuk kaler:

Daarna kwestie van de oude kroonplaat verwijderen en het contactslot loschroeven. Daarna de clipons met alle armatuur loshalen en dan kan de nieuwe plaat erop!

Dan ziet het er al aardig anders uit! De risers zitten ook al gemonteerd. Nu is het nog wachten op het stuur, spiegels, stuurgewichten, enz Dan wordt het bekijken of alle kabels het qua lengte redden. Uiteindelijk zal het kuipwerk ook nog wat aangepast (ingekort) moeten worden.

—————————————————————————————————————–
Update 7 Demecember 2012

Nieuw speelgoed binnengekregen!
– LSL AX01 Fatbar stuur
– 2 nieuwe stuursspiegels
– 2 spiegelklemmen –
Castrol 10w40 olie

Tijd om eens lekker gaan knutselen!

Vast het LSL Fatbar stuur erop gemonteerd om te kijken hoe het past

Pinnetje was afgebroken in de gashendel. Uitgeboord en een stukje draad erin om de handel gashendel weer op het stuur vast te zetten.

 

Ik ben al een aardig eind gekomen: de remslang is net lang genoeg. De gaskabels heb ik door de andere kant van het frame doorgehaald, die zijn ook lang genoeg. Koppelingskabel is ook lang genoeg en al gemoneerd. Ik moet alleen nog even kijken naar chokekabel 😉

—————————————————————————————————————– 
Update 17 Demecember 2012

Weer wat verder gekomen! Alle kabels zitten nu aangesloten. Gisteravond zelf een nieuwe chokekabel gemaakt die ongeveer 5 centimer langer is dan de orginele, en dat werkt weer perfect!

2012-12-17 20.54.22.resized

Om bij de chokekabel te kunnen moet je de tank en het luchtfilter eraf, daarna is er goed bij te komen. Gelijk een mooie kans om daar ook de boel te schoon te maken en gasgedeelte goed te smeren!

2012-12-17 20.54.59.resized

 

—————————————————————————————————————– 
Update 19 Demecember 2012

Vandaag niet veel gedaan, maar gisteravond in ieder geval wat nieuwe onderdelen gehaald!

2012-12-19 20.14.03

Een thermostaathuis van een TL1000 uit 2000 opgehaald, deze heeft een aansluiting voor de temperatuursensor, zodat die beter gemeten kan worden.
Bij bouwjaar 1997 zit de temperatuursensor nog linksvooraan in de radiateur gemonteerd en die geeft eigenlijk verkeerde informatie door naar de ECU. Er komt namelijk veel rijwind langs waardoor de temperatuur flink kan dalen.

Door deze foute constructie wordt niet alleen de temperatuur verkeerd aangegeven, maar omdat de motor bijna altijd te ‘rijk’ loopt kan er ook benzine bij de olie komen, welke dan verdund wordt.
De TL1000 kan ook door deze modificatie ook dus zuiniger lopen, hoewel die van mij vaak al 1:16 loopt, wat opzich niet verkeerd is!

Er zit ook een zogenaamde ‘bypass’ aansluiting aan die ik straks met een dun slangetje in verbinding ga stellen met de waterpomp, zodat als de motor koud is en de thermostaat dus nog dicht is er toch al geringe cirulatie is.

2012-12-19 20.12.54

Ik heb ook een nieuw zitje gehaald, zodat eindelijk na al die jaren verlost ben van dat scheurtje achteraan! 🙂

2012-12-19 20.51.57

Vanavond het beugeltje afgemaakt voor het rempotje. Denk dat het met kuipwerk straks precies goed zit!

—————————————————————————————————————– 
Update 7 Januari 2013

Vorige week is er een pakketje aangekomen met een nieuwe spiegel, stuurgewichtjes en oliefilter. Dus kon vandaag weer even wat verder sleutelen.

2013-01-07 20.26.22.resized

 

Alleerst de stuurgewichtjes gemonteerd. Ze zijn ongeveer maar een centimeter breed, maar ze wegen ruim 100gram per stuk, niet verkeerd voor zo’n kleine afmeting!

2013-01-07 20.25.03.resized  2013-01-07 20.25.39.resized

Daarna koelvloeistof uit de motor laten lopen en de oude thermostaat gedemonteerd. De linker is het oude model thermostaat met een losse temperatuur sensor. Bij het rechter model zit de temperatuursensor in het thermostaathuis al gebouwd en wordt het gat in de radiateur overbodig. Daar moet nog een juiste afdichting in komen.

—————————————————————————————————————– 
Update 14  Januari 2013

Ondertussen heb ik alles verzameld!

2013-01-12 14.58.48.resized

En het lijstje wat je nou nodig hebt voor de ombouw:
– Thermostaathuis vanaf model ’98
– Koelslang inwendig 8mm
– T-stukje voor bypass
– 2x slangklemmen 25-40mm
– 2x slangklemmen 12-22mm
– Carterplug M12 x 1.5

Het T-Stukje heb ik van het weekend met hittebestendige verf zwart gespoten. Verder was ik met de M12 bout pas bij het 3e adresje geslaagd.
Je moet bij de automaterialenzaak echt het woord ‘carterplug’ laten vallen, anders hebben ze het niet liggen (denken ze).

—————————————————————————————————————– 
Update 19  Januari 2013

Wat staat er op het menu vanavond: jawel gekookte thermostaat 2x maal 😀

Het is behoorlijk koud om wat te sleutelen, dus maar even de thermostaatjes eruit gehaald om te kijken of ze goed open gaan.

Dat gaan ze allebei zeker! Ruim 7mm zoals in de WPH staat beschreven, alleen op de temperatuur dat ze opengaan klopt niet veel van met het WPH
Het zijn beide 82 graden theromostaatjes, maar ze beginnen pas bij ong 85 graden open te gaan. Nu zal het thermometertje niet erg precies zijn, maar in de WPH hebben ze het erover dat die bij 65 open zou moeten gaan.
Maakt opzich niet uit, het is belangrijk dat ze volledig opengaan 😉

2013-01-19 16.39.50.resized
Er zit in model ’97 en 2000 nog wel hele kleine verschillen, model 2000 heeft een rubberen afsluitring ipv staal en er zit in het kleine doorlaat gaatje nog een klein metalen dingetje. Waarschijnlijk ook om de doorvoer iets te beperken.

—————————————————————————————————————– 
Update 23  Januari 2013

zo, de slangen zitten weer gemonteerd. Nu met t-stuk met een bypass slang richting het thermostaathuis.

2013-01-23 20.07.19
—————————————————————————————————————– 
Update 2  Februari 2013

Vandaag zijn we ‘even’ naar Essen in Duitsland geweest om weer wat motor-inkopen te doen voor het motor seizoen!

Ik ging alleen voor nieuwe motorschoenen. Die zitten overigens heerlijk! Daar kan je tenminste nog wel op lopen en wel veilig voor op de motor.
Maargoed, we zijn met wat meer spulletjes thuisgekomen. Mooi gereedschap, onderandere een momentsleutel, goed doppenset. Nieuwe handschoenen voor op de Zundapp en allerlei nieuwe spulletjes voor de Suzuki. Een leuk bord om de schuur wat optisch te versieren.

Leek wel of ik jarig was vandaag, was wel erg leuk dagje 😀

2013-02-02 18.13.54

—————————————————————————————————————– 
Update 10  Februari 2013

Nadat de nieuwe onderdelen zijn binnen gekomen is er weer het 1 en ander gebeurd. De nieuwe handvaten gemonteerd, valt altijd weer een beetje tegen. Om ze te monteren heb ik als tip: gebruik remmenreiniger, spuit het handvat een beetje in daarmee en je schuift ze dan zo op het stuur. Ze zitten daarna snel muurvast!

Verder heb ik van de week de olie ververst en het oliefilter vervangen. Gistermiddag heb nieuwe koelvloeistof in het systeem gegoten, daarna weer benzine in de tank.
Verder nog een beugeltje gemaakt voor de remleiding voor zodat die niet los hangt

2013-02-09 15.57.02.resized

En toen was het tijd om even proef te draaien! Dat starten deed die al heel snel!

2013-02-09 15.57.29.resized

Hier het nieuwe beugeltje!

2013-02-09 16.03.54.resized

Het is ook al heel goed te merken dat de temperatuursensor op een ander plekje zit! De motor komt met stationair draaiend al heel snel op temperatuur. Het is vooral goed te merken als je de motor uitzet, voorheen daalde de temperatuur heel snel en dat gaat nu heel langzaam.
Wat mij betreft is de Modificatie geslaagd!

2013-02-09 15.57.10.resized

 

Wel goed dat ik de motor goed warm heb laten worden, want vanaf 80/90 graden begonnen er 2 slangklemmen bij het T-stuk te lekken. Even nadraaien en dat was ook weer in orde!

—————————————————————————————————————– 
Update 20  Februari 2013

Het kuipwerk weer gemonteerd, het stuur moest even een eind naar voren, omdat de anders de kappen raakt.

Ik was al begonnen met het inkorten van de kuipruit, maar aangezien die best dik is valt dat nog tegen om die mooi in te korten.

20130220_204924.resized

—————————————————————————————————————– 
Update 23  Februari 2013

Vandaag gedaan:

* Kuipwerk aangepast
* Remvloeistof voor en achter vervangen.

DSCF3994.resized

 

DSCF3996.resized

—————————————————————————————————————– 
Update 25  Februari 2013

Even met mijn slechte paint-skills geprobeerd de Takkoni’s eronder te verven. Even kijken hoe het zou staan!
Het zijn wel moderne uitlaten, maar ik vind het niet verkeerd staan bij een TL

Ori:
DSCF3997.resized

Takkoni:
DSCF3997-2.resized

En de ketting weer even goed schoongemaakt:

2013-02-25 20.10.31.resized

—————————————————————————————————————– 
Update 9 Maart 2013

Afgelopen zaterdag nog wat lekker gefreubeld aan de TL!

20130309_150405.resized
Wielen uit de TL, staat als een huis zo!

20130309_150432.resized
‘S ochtends naar geldermalsen gereden en ik had daar m’n koffie nog niet op en er zaten al 2 nieuwe MPP’s onder 😆
Daarna een uitgelezen kans om m’n velgen echt eens goed schoon te maken!

20130309_152202.resized
Ik had nog velglint liggen en de velgen lagen er nu toch uit, toch maar de stoute schoenen aangetrokken. De vrouw heeft het plakresultaat verzorgd

20130309_163025.resized

20130309_170414.resized

 

Het ziet er toffer uit als verwacht!

 

20130309_175714.resized

20130309_175701.resized

Moest wel weer even geduld hebben met de ketting spannen, maar is gelukt.

Ben tevreden met het eindresultaat! Mooie banden en alles weer lekker fris! 8)
Zoals die er nu bij staat heb ik wel heel veel zin om te rijden!!! Maar toch maar even geduld hebben.

—————————————————————————————————————– 
Update 29 Maart 2013

Vandaag was eindelijk zover, een mooi pakket kwam binnen, met de volgende inhoud:
LeoVince SBK Bolt On Oval Evo2 Aluminium

Met E-keur merk en inclusief db-killers. Ik ben benieuwd hoe ze klinken!

2013-03-29 17.38.07.resized

2013-03-29 17.51.09.resized

20130329_185723.resized

20130330_111926

—————————————————————————————————————– 
Update 9 April 2013

2013-04-09 18.25.51.resized

2013-04-10 19.32.23.resized

2013-04-10 19.33.18.resized

—————————————————————————————————————– 
Update 11 April 2013

Wat is die CarbTune een geweldige meter!! Gisteravond gehele afstelling gedaan en even een samenvatting:

– TPS afgesteld, die stond mijlenver verkeerd! (Vind het lastig afstellen, als de motor warmer werd ging die pas bij 1500+ tpm naar hoogste streepje)
– Dan Carbtune aansluiten, inderdaad dus kinderlijk eenvoudig!
– Airscrews ontroleren op de TB’s, blijken deze allebei maar een 1/2 slag ipv 1,5 uitgedraai! Eerst dus goed gezet
– Toen stonden de TB sync al bijna goed! Klein beetje fine-tunen. Op 2000tpm staan ze helemaal perfect! Beter kan gewoon niet.
– TPS weer gechecked, blijft erg lastig om op 1400tpm ‘m te laten verspringen! Beter krijg ik het niet
– Daarna Throttle Lever Gap afgesteld op 0.25mm, stond ook veels te ruim!
– Fast idle afgesteld op 2000tpm, stond ook veels te hoog.
– Daarna weer luchtfilter gemonteerd en gecontroleerd of de Air Valve goed open en dicht gaat op 4000tpm en dat is het geval! Het vacuum gedeelte is ook dik in orde.

En toen was het gisteravond al te laat voor een testritje
Hij klinkt wel lekker als je nu gas geeft, dus goede hoop dat die onderin weer beter loopt!

Alleen ene probleem nog niet opgelost en het andere probleem dient zich alweer voor: m’n linker voorpoot keering is zo lek als een mandje ….grrrrr

Hier nog wat beeldmateriaal, heb eventueel ook nog een kortje filmpje?

2013-04-11 19.50.53.resized

De opstelling, altijd eerst om eigen gezondheid denken

2013-04-11 20.35.35.resized

Zo’n moet het dus (eenvoudig) aangesloten worden.

2013-04-11 20.29.49.resized

De Carbtune opstelling.

2013-04-11 20.27.59.resized

En het eindresultaat.

—————————————————————————————————————– 
Update 4 Mei  2013

Nieuwe HyperPro veren in de voorvork!

2013-05-04 17.18.41 2013-05-04 17.17.58

—————————————————————————————————————– 
Update 10 Mei  2013

Nieuw 40tands achterwiel voor nog meer trekkracht en dat die net even wat lekkerder door de versnellingen loopt.

20130509_144012.resized

—————————————————————————————————————– 
Update 19 Mei  2013

Weer wat spulletjes verzameld: binnenkort de (slechte) rotatiedemper eruit bij m’n Suzuki TL1000 en deze R1 demper uit 2006 ervoor terug in.
Met dank aan Hyperpro die de veer eraf heeft gehaald en ‘m gelijk ge-serviced heeft!

2013-05-19 11.51.28 (Large)

—————————————————————————————————————– 
Update 26 Mei  2013

Gister weer wat bezig geweest met de R1 demper. Hij zit er al aardig in, moest helaas wel de ‘ohlins’ beugel aanpassen anders paste het niet.
De demper moet wel bijna op z’n max worden ingesteld, anders wordt het een slappe hap. Ben echt heeel benieuwd hoe het gaat rijden….

Wat alleen jammer is dat de sensor naast de knipperrelais precies met zn dikke gat voor de rebound instelling komt te zitten.
Daar moet ik nog even kijken of daar nog iets slims voor te bedenken is.

2013-05-25 11.39.27 (Large)

Alles schoongemaakt. Ik wil de uitlaatbochten er nog af gaan halen om ze weer een nieuw kleurtje te geven.
De uitlaatpakking zal ook wel lek zijn, want echt vast zit het bij de klem niet

2013-05-25 12.03.48 (Large)

2013-05-25 15.43.00 (Large)

De beugel aangepast.

2013-05-25 15.43.17 (Large)

En met een busje van 8mm zit alles dan mooi recht!

2013-05-25 13.28.04 (Large)

Alleen nog het tanklipje ietsjes inkorten, lakken en dan volgens mij dan klaar voor een test!

—————————————————————————————————————– 
Update 29 Mei  2013

Ik heb de afgelopen 2 avonden eerst een andere uitdaging gehad: de voorste uitlaatbouten demonteren….grrrrrr

Naar mijn idee goede voorbereiden getroffen, dagen lang ingespoten met kruipolie, slagschroevendraaier geleend, nieuw imbus-dop gekocht en meppen maar! Eerst met de linker begonnen en heel langzaam zat er beweging in, steeds weer wat slaan en uiteindelijk is het moeilijk te zien of nou de kop beweegt of de bout zelf, nou in dit geval het eerste. Krak zei die!! Na wat bedaren toch maar aan nummer 2 begonnen.
Aan nummer 2 ben ik gewoon 45min bezig geweest, ook hier zat wat beweging in, maar als je maar iets teveel kracht zet kan die al breken, na heel lang afwisselen is die wel heel eruit gekomen. Poehhhh!!!

Gisteravond verder gegaan met het reststukje, een sleuf erin gezaagd om met de platte (slag)schroevendraaien het eruit te draaien, maar als snel lubbert dat uit en was dat ook einde verhaal.
Toen samen met een goede vriend zijn we het spul gaan uitboren, breekt natuurlijk precies een (dun) boortje af die muurvast zat…daar ook weer een half uur over gedaan om eruit te krijgen. Maar uiteindelijk na 1,5 uur zit er weer nieuw schroefdraad in.

Het is natuurlijk niet meer zo sterk schroefdraad als eerst, vandaar dat ik er liever (sterk/hard) tabeind in ga zetten met locktide en met een zacht moertje het geheel wil aandraaien.

2013-05-27 22.12.00.resized

De afgebroken bout

2013-05-28 22.45.02.resized

En uiteindelijk weer schroefdraad in zicht

2013-05-28 22.49.21.resized

En waar het allemaal om ging: pakking helemaal op (knalde goed in de uitlaat) en ik wilde bochten opnieuw in de lak zetten.

—————————————————————————————————————– 
Update 2 Juni 2013

Gister de uitlaatbochten opnieuw zwart gespoten, ben er langer mee bezig geweest dan verwacht!

2013-06-01 13.10.01 (Large)

Na schoonborstelen en schuren

2013-06-01 13.58.24 (Large)

Net gespoten met hittebestendig zwart.

2013-06-01 14.56.00 (Large)

Aangezien de oven niet groot genoeg is, dan maar voor/boven de kachel uitbakken!

2013-06-01 16.35.41 (Large)

En weer monteren met nieuwe pakkingen.
De bochten zitten weer deels onder de TL, nog even de loctite 100% laten uitharden.

2013-06-01 15.46.20.resized

Nieuwe spulletjes: Extra sterke Barnett koppelingsveren, nieuwe handels en uitlaatpakkingen

—————————————————————————————————————– 
Update 9 Juni 2013

Nog een fotootje van de bochten. Het zit na een week rijden allemaal nog prima vast. Missie uitboren, draadeind en moeren dus geslaagd!

20130604_192336 (Large)

Verder nog het wormwiel mechanisme van de koppeling uit elkaar gehaald, lekker goed schoongemaakt en weer met veel vet in elkaar gezet.
Wederom heel het mechanisme precies afgesteld.

Resultaat: koppeling gaat merkbaar soepeler/lichter! Kan nu al bijna volgas geven, slipt nog ietsjes.
Het is al een hele verbetering, morgenavond eens de Barnett veren gaan monteren!

—————————————————————————————————————– 
Update 16 Juni 2013

Eindelijk!! Missie ‘slippende koppeling’ is verleden tijd.

Barnett veren gemonteerd, de koppelingskabel ditmaal ook gesmeerd en alles weer afgesteld.
Wat een verschil! De handel gaat heerlijk soepel en niet veel zwaarder .
De koppeling grijpt nu keurig halverwege al aan. Heerlijk om nu ook volgas in 1 streep door te kunnen trekken!

2013-06-14 19.14.27.resized

2013-06-14 19.17.19.resized

Verschil orginele veer en Barnett

2013-06-16 20.21.50.resized

Helaas brak voor het weekend de hevel waar de kabel inzit, dus maar opnieuw laten lassen.
Bleek al eerder gelast te zijn geweest, maar is nu sterker dan ooit.

—————————————————————————————————————– 
Update 19 Juni 2013

Dinsdag waren we toch een dagje weg, dus ook nog een K&N filter gehaald en nieuwe bobbins!

20130618_154429 (Large)

En gisterochtend op de Testbank bij Hoegee geweest!
Uiteindelijk bleek die helemaal niet zo verkeerd te staan, dus na 7 runs en wat afstelwerk was die alweer klaar!
Alleen onderin stond die wat te rijk en dat heeft die verbeterd.

En het resultaat ben ik erg blij mee (afgerond op een tiende pk) toch 121 pk op het achterwiel
Lijkt mij niet gek met ondertussen al 55k op de teller! Omgerekend ongeveer 132 krukaspaarden, 7pk meer als standaard

En op de weg kan ik eindelijk zonder koppeling een rotonde in z’n 2 nemen!

 

TL1000_testbank_edit

—————————————————————————————————————– 
Update 23 Juni 2013

De GiPro hadden wat korting, dus gelijk 1 voor m’n TL gekocht en 1 voor de SV van de vrouw. Ik ben ook vooral benieuwd naar de TRE functie!

Voor mijn ’97-er zaten er netjess nieuwe pluggen bij, zodat die naar een 3 polig stekker omgebouwd kan worden.
Hij zit al netjes op m’n motor gemonteerd, alleen twijfel ik nog over de 12v aansluiting.

Ik heb ‘m aangesloten op de Rood/zwarte draad die naar de benzinepomp gaat. Het is een stekker met 4 aansluitingen, 2 daarvan kon ik 12v meten.
De GiPro gaat netjes aan, toen alles weer inelkaar zat ging even m’n tanklampje branden en toen was ineens m’n GiPro uit, volgens mij zit daar geen standby op? Alleen toen ik ‘m schakelpook bewoog ging die weer aan.

Net nog het WPH bestudeerd, en het lijkt erop dat die precies die draad die ik heb gepakt voor het tanklampje is.
Ik weet niet of dit zo handig is, misschien toch maar een andere 12v draad pakken…

2013-06-22 09.10.42 (Large)

—————————————————————————————————————– 
Update 28 Juni 2013

Gister toch maar even de 12v omgelegd naar achter. Nu zit die op de kentekenverlichting aangesloten, die was toch toch nog ongebruikt.
Het fuel-lampje staat nu niet meer te knipperen, dus blijkbaar gaf de GiPro toch teveel weerstand waardoor die dacht dat de tank al leeg was

20130627_152315.resized

En zo zit die gemonteerd, mooi in het zicht!

20130627_130355.resized

20130627_130349.resized

—————————————————————————————————————– 
Update 15 Augustus 2013

Nieuw en veel kleiner rempotje geinstalleerd!

2013-08-14 20.45.10.resized 2013-08-14 20.47.13.resized

—————————————————————————————————————– 
Update 24 Augustus 2013

Dankzij de Express-service uit Friesland had ik vrijdag een nette rempomp binnen!

Het is een 5/8 rempomp van een R, gister gemonteerd en wat een remdruk heb ik nu!! Volgens mij is dit wel een leuke combi op de standaard S klauwen
Wel het nadeel van zo’n klein rempotje al gezien: je moet verrekte goed opletten dat het potje niet weer leegstaat, kon ik halverwege weer overnieuw beginnen met ontluchten. ppffff

2013-08-24 14.44.55 (Large)

—————————————————————————————————————– 
Update 11 Januari 2014

Vandaag nog even nuttig gemaakt, een nieuw wave schijf achter gemonteerd!

IMG_20140111_152735 (Custom) IMG_20140111_163636 (Custom)

 

10 comments on “Suzuki TL1000s Project

  1. jose montes zegt:

    Goede avond
    heb ook een tl 1000s uit 97 en zou ook graag zo een stuur plaatsen
    zo je me kunnen vertellen hoeveel ik ongeveer kwijt ben
    B.V.D
    Josè montes

    • admin zegt:

      Ha Josè,

      Het ligt er een beetje aan wat je precies wilt. Ik heb zelf een nieuwe kroonplaat+risers gekocht wat 190 euro was, een stuur kost ook al snel 90 euro. Wat je ook kan doen is je oude kroonplaat gaten (precies recht) in boren en dan hoef je alleen risers aan te kopen die meestal tussen de 50-100 euro zijn en dan je stuur. Scheel toch algauw een goede 100 euro. Verder moet je nog nieuwe spiegels kopen, maar dan heb je de meeste kosten al gehad!

      • Jose montes zegt:

        Dank je wel voor je reactie .
        Na de zomer zal ik me gaan verdiepen in het om bouwen van mijn motor.
        En een goede adres vinden om dit te laten doen (ben zelf niet zo handig).
        Nog maal bedankt
        Groetjes jose montes

  2. Coen zegt:

    Megafiets! Goede uitleg en duidelijke foto’s!
    Dat verhaal van bezine in de olie, ben bang dat dat bij mij ook het geval is :S

    • admin zegt:

      Bedankt voor je bericht, leuk om te horen!!

      En wat betreft benzine in de olie, jij hebt vast dan ook een 97-er. Je kan het misschien al zien in je oliepeil-glaasje. Als de olie veel dunner/soepeler is zal er waarschijnlijk benzine bijzitten. Zelf heb ik daar niet zoveel last van gehad, omdat ik vaak met warmere omstandigheden reed.

  3. Coen zegt:

    Die van mij komt uit 1999, ik ga dit nog even natrekken op de codelijst (to be sure).
    Ik zie dat je een thermostaatupgrade hebt gedaan , hier zou het mee verholpen zijn dus.

    Zou het plaatsen van een powercommander ook een oplossing zijn???

    • admin zegt:

      Vanaf ’98 heeft Suzuki destijds al de thermostaat-probleem verholpen. Dus als het goed is heb jij die Modificatie niet meer nodig en zou je ook geen benzine in je olie moeten kunnen hebben.

      Een PowerCommander is bedoeld om je gas-lucht mengsel te regelen bij verschillende gasstanden en toerentallen enz. Daar kan je in princiepe alleen je motor mee beter laten afstellen. De computer zelf, de ECU kan je ook laten afstellen, heb ik ook gedaan. Alleen kan deze minder precies worden afgesteld.

  4. Coen zegt:

    Ok, check.
    Net de TL ff schoongemaakt van de Eiffelreis.
    Vanavond ff die nummer checken.

    Heb nog even aan mijn oliebijvuldop geroken…… kan niet echt een benzinelucht bespeuren.

    Maar als hij het gas regelt( powercommander), dan zorgt hij er toch ook voor dat er niet teveel
    benzine geinjecteerd wordt?

  5. Coen zegt:

    Op mijn frameplaatje stond deze code, volgens de website (zie link boven) komt dit overeen met:

    32920-02F60: Remaining countries

    Maar nog even dit: Dat “gat” linksonderin je radiator……… ik heb daar een sensor zitten, en aan de rechterkant ook!! Dus ik heb nog een “oude” thermostaat dus.
    Mocht je hier meer info over hebt dan hoor ik het graag, ik kijk ondertussen ook even op tl1000 forum.